تست سلیقه ی سبک دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک اسکاندیناوی (12ویژگی مهم و تصویر )

تصویری از سبک اسکاندیناوی

در این مقاله سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم. اولین کلمه ای که با این سبک در ذهن شکل میگیرد هوگه است. هوگه یا هوگا در کشور دانمارک و نروژ به معنای حس آرامش و راحتی است. البته نگرش هوگا در سال 2010 به تفکری فراگیر در میان جوامع تبدیل شد.

بطور کلی سبک طراحی اسکاندیناوی، تاکید بر استفاده از متریال های طبیعی و ساده را دارد. همچنین بهره گیری از رنگ های خنثی کاربرد زیادی داشته و مناسب کسانی است که اهل معاشرت بوده و  به دنبال خلق فضایی آرام در اطراف خود هستند. سبک اسکاندیناوی فضایی مللو از حس صمیمیت ساخته و به دلیل در دسترس بودن همه اجزای تشکیل دهنده آن، به سبکی محبوب در میان مردم تبدیل شده است.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به دکوراسیون سبک اسکاندیناوی میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم

تصویری از سمپل برد سبک اسکاندویناوی

پیدایش سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی سبکی پر طرفدار در حوزه کشور های اروپایی و کشورهای شمال اروپا است. زادگاه این سبک را میتوان کشورهایی چون فنلاند، نروژ و دانمارک دانست که هر یک دارای فرهنگی غنی بوده و این در نوع چیدمان در این سبک نیز قابل مشاهده است. شاید بتوان اوج این سبک را همزمان با جنبش مدرنیسم که زادگاه آن آمریکا بود، دانست.

این یک تصویر از دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی است .

این سبک سادگی، راحتی و زیبایی خاصی به فضا بخشیده و با استفاده از متریال های طبیعی حس سکونتی امن را برای کاربران خود می سازد. در این سبک اغلب از رنگ های خنثی چون سفید، کرم، استخوانی و خاکستری بهره میبرد. بطور کلی این سبک بیشتر مناسب کسانی است که به دنبال سادگی و بهره وری از محیط اطراف خود هستند. سبک اسکاندیناوی را میتوان سبکی دانست که لوازمی که در چیدمان آن بکار می روند کمترین میزان مزاحمت را برای کاربران خود داشته که به همین دلیل محیطی راحت پدید می آید.

در ادامه چند اصل در طراحی داخلی اسکاندیناوی را به شما معرفی خواهیم کرد

مینیمالیست یا ماکسیمالیست :

در سبک اسکاندیناوی بیشتر به کاربرد هر جزء توجه می شود. پس چیدمان و انتخاب وسایل بصورتی محدود اما پر کاربرد است. اما باید به کیفیت تمامی لواز انتخابی توجه گردد . پس اولین مشخصه یک فضا به سبک اسکاندیناوی سادگی و خلوتی آن است.

انتخاب رنگ:

همانطور که پیش از این اشاره کردیم سبک اسکاندیناوی به استفاده از رنگ های طبیعی و خنثی تاکید دارد. البته باید به این نکته توجه داشت به علت وضعیت آب هوایی زادگاه این سبک، تمایل به استفاده از رنگ های سرد وجود دارد.

این یک تصویر از سبک اسکاندیناوی در معماری است .

پس برای انتخاب رنگ در طراحی اسکاندیناوی به سراغ رنگ هایی چون سفید، آبی، کرم، خاکستری، قهوه ای و مشکی می رویم که میتوان آن ها را بسته به نوع طراحی مورد نظر با رنگ های پاستیلی و ملایم ترکیب نمود. استفاده از رنگ های روشن خود باعث بزرگ شدن فضا می گردد. برای درک بیشتر نقش رنگ به عنوان مثال رنگ خاکستری حس ثبات، رنگ آبی حس آرامش، رنگ قهوه ای حس گرما را به محیط می آورد.

همچنین بخوانید : صفرتا100سبک فرانسوی در دکوراسیون + 11ویژگی وتصاویر

نورپردازی در طراحی داخلی اسکاندیناوی:

زادگاه سبک اسکاندیناوی از کشور های سردسیر می باشد، پس تامین نور در فضا از اولویت زیادی برخوردار است. با وجود پنجره های بزرگی که در این سبک به چشم میخورد، بدیهی است که از نور طبیعی استقبالی بی نظیر دارد. همچنین طراحی نورپردازی مصنوعی نیز اهمیت ویژه ای در دیزاین داخلی اسکاندیناوی دارد.

البته منظور نورپردازی های با جزئیات زیاد نبوده بلکه به شکلی ساده نور محیط میبایست تامین شود. نکته ای که در نورپردازی در این سبک باید به آن توجه شود عدم استفاده از نور های متمرکز برای روشنایی کل فضاست به جای آن از نورپردازی ملایم و پراکنده استفاده میکنیم. همچنین می توان از آباژورهای ساده در این سبک برای تامین نور در گوشه های فضا استفاده نمود.

این یک تصویر از طراحی داخلی اسکاندیناوی است .

نوع متریال:

از مهمترین نکات طراحی داخلی اسکاندیناوی استفاده از متریال طبیعی است. مصالحی چون سنگ و چوب در این سبک بسیار پر کاربرد بوده و حتی در انتخاب مبل، شال مبل یا مورادی از این دست به سراغ استفاده از الیاف نخ پنبه، کتان و پشمی می رویم تا احساس گرما و راحتی به محیط القا گردد.

نوع میزبانی:

به دلیل سادگی و صمیمیت جاری در این سبک و استفاده از متریال های طبیعی که خود احساس تعلق خاطر را به محیط القا می کند، پذیرایی در این سبک بسته به نوع چیدمان و وسایل بسیار ساده و به دور از تجمل می باشد.

انتخاب مبلمان:

از ابتدا به دو نکته در طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی تاکید داشته ایم: سادگی – کاربردی

پس در انتخاب مبلمان این سبک نیز به سراغ همین دو اصل می رویم. مبل هایی ساخته شده از چوب طبیعی با پوشش پارچه ای ساده اما چند منظوره بهترین گزینه برای این سبک به نظر میرسد. مهمترین نکته در انتخاب فرم مبل و صندلی توجه به پشتی و تکیه گاه آن است. پس مبلمان هایی با تکیه گاهی بلند که مناسب استفاده طولانی مدت هستند و نشیمنی راحت به کاربران خود ارئه می کنند، انتخاب مناسبی به نظر می رسند. در عین حال مبلمان مورد نظر در طراحی اسکاندیناوی باید با عناصر دیگر تشکیل دهنده محیط همچون اکسسوری ها، هارمونی و هماهنگی داشته باشد.

این یک تصویر از طراحی اسکاندیناوی است .

برای انتخاب میز به عنوان تکمیل کننده چیدمان مبل، می توانیم به سراغ چند عنصر مختلف برویم. به عنوان مثال شاید یک میز مستطیلی با پایه های فلزی در ترکیب با  صفحه ای سنگی انتخاب خوبی باشد یا میتوان از پایه های چوبی و صفحه ای از جنس شیشه استفاده نمود. 

انتخاب پارچه به سبک اسکاندیناوی :

همانگونه که اشاره کردیم، استفاده از الیاف طبیعی در سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی جایگاه بسیار ویژه ای دارد. پس برای انتخاب پارچه مبل، پرده، رومیزی، کوسن ها، روتختی باید به سراغ الیاف طبیعی چون نخ پنبه و کتان برویم. در رابطه با انتخاب طرح پارچه ها باید به سراغ الگوهایی ساده با رنگ های ملایم و طبیعی برویم.

البته توجه داشته باشید پارچه هایی چون ابریشم نیز الیافی طبیعی دارند اما به علت براق بودن آن در این سبک استفاده نمی شود. پس بیشتر به سراغ انتخاب پارچه های مات می رویم. دلیل تاکید بر استفاده از پارچه های مات القای حس صمیمیت در فضا می باشد چون پارچه های براق احساس تجمل را به محیط می آورد. همچنین باید توجه داشت استفاده از پارچه در این سبک به لحاظ وضعیت آب و هوایی سردسیر زادگاه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل کوسن ها و پتو های بافتنی در این سبک بسیار مشاهده می شود. همچنین استفاده از خز و پارچه های موهر نیز در این سبک کاربرد دارد.

همچنین بخوانید : معرفی کامل سبک مدرن معماری داخلی + 6 ویژگی و تصویر

الگو ها در سبک طراحی اسکاندیناوی

از سادگی سبک اسکاندیناوی میتوان دریافت که در این سبک الگو های شلوغ جایی در آن نداشته پس به سراغ ساده ترین طرح ها می رویم. الگو هایی با شکل های هندسی از پرکاربرد ترین الگوهای استفاده شده در این سبک هستند. همچنین استفاده از الگو هایی با طرح گل و برگ نیز در این سبک شایع است.

این یک تصویر از سبک طراحی اسکاندیناوی است .

البته در نظر داشته باشید این الگو ها میتواند در انتخاب فرش، پارچه مبل، پارچه پرده و کاغذ دیواری نمود پیدا کند. همچنین این مورد را در نظر باید داشت که الگو های سبک معماری اسکاندیناوی در دو نوع سنتی و مدرن استفاده می شوند. برای تشخیص این دو مدل از یکدیگر کافیست الگوی آنها را دانست. در نوع سنتی سبک اسکاندیناوی از طرح گیاهان و گل ها استفاده می شود و در نوع مدرن آن الگو های هندسی و گرافیکی بیشتر به چشم می خورد.

چوب متریالی پر کاربرد در سبک اسکاندیناوی:

یکی از عناصر پرطرفدار در سبک اسکاندیناوی استفاده از چوب های طبیعی است. البته انتخاب این متریال در زادگاه این سبک به دلیل فراوانی این متریال بوده و خود به تنهایی گرما و آرامش را به فضای داخلی می آورد. استفاده از چوب را علاوه بر مبلمان میتوان در پوشش کف، دیوار، کابینت و مواردی از این دست مشاهده کرد. رایج ترین چوب هایی که در این سبک استفاده می شوند راش، کاج، افرا و زبان گنجشک هستند.

استفاده از قطعات چوبی در مبلمان نیز به شکلی ساده است. پس از منبت کاری و کندکاری چوب در این سبک خبری نیست و بیشتر به سراغ فرم های ساده می رویم.

نقش گیاهان در سبک اسکاندیناوی:

سبک اسکاندیناوی دوستدار طبیعت است. پس در یک فضا که به این سبک دیزاین شده گیاهان نیز در گوشه های آن به چشم می خورند. استفاده از گیاهان علاوه بر ایجاد حس طراوت و شادابی در محیط به تولید اکسیژن و تصفیه هوا نیز کمک می کنند.

این یک تصویر از سبک اسکاندیناوی در طراحی داخلی است .

سبک اسکاندیناوی در اتاق نشیمن

در دیزاین فضای نشیمن به سبک اسکاندیناوی به سراغ مبلمان های راحت و نرم می رویم. فرم این مبلمان ها از خطوطی ساده تشکیل شده اند. برای تکمیل شدن آن یک مبل راحت کوسن هایی با روکش های موهر یا بافتنی مناسب به نظر می رسد. پرده هایی با پارچه های ساده و الگو های خلوت که مانع ورود نور به خانه نشوند، انتخاب خوبی است. وسایل و میز های چوبی نیز میتوان حس گرما را به داخل فضا القا نماید. همچنین تعبیه یک گلدان گیاه طبیعی در گوشه ای از فضا تکمیل کننده سبک اسکاندیناوی است.

اتاق غذاخوری به سبک اسکاندیناوی

سادگی و کاربردی بودن در دیزاین داخلی به سبک اسکاندیناوی نیز اهمیت ویژه ای دارد. پس به سراغ میز چوبی با صندلی هایی ساده طبق تصویر می رویم. در استفاده از رنگ نیز همانطور که گفتیم رنگ های خنثی در ترکیب با متریال طبیعی انتخاب مناسب و دلنشین به نظر می رسند. برای تامین روشنایی می توان از از لوستر های ساده و شمعدان های مدرن نیز در طراحی داخلی اسکاندیناوی استفاده نمود.

همچنین بخوانید : جامع ترین معرفی سبک کلاسیک معماری + 13ویژگی و تصویر

این یک تصویر از طراحی داخلی اسکاندیناوی است .

دیزاین اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

در یک اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی شاید اولین چیزی که به چشم بخورد سادگی و کاربردی بودن آن است. تخت خواب با طراحی و دیزاین ساده با استفاده از متریال طبیعی، پاتختی های کشو دار، کمد و قفسه جهت نگهداری اشیاء مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک اتاق خواب اسکاندیناوی است. علت استفاده از کمد با قفسه های متعدد، نظم بخشی به فضا بوده تا ظاهر مرتبی به اتاق داده شود. همچنین پتو های بافت، ملحفه های کتانی و باکیفیت، فرش های ساده نیز انتخاب خوبی برای دیزاین اتاق خواب به نظر می رسند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که رنگ تمامی موارد ذکر شده باید خنثی بوده و متریال آن از طبیعت گرفته شده باشد.

جمع‌بندی

سبک اسکاندیناوی برگرفته از محیطی سردسیر است، به همین علت سبکی مملو از حس گرما و سادگی است. رنگ های خنثی، متریال های طبیعی، الگو های ساده، مبلمان های کاربردی از مهمترین ویژگی های سبک اسکاندیناوی می باشد. اگر شما دوستدار سادگی فضا هستید اما کاربردی بودن تمامی اجزاء خانه برایتان اهمیت دارد، اگر به بافت های طبیعی و ساده علاقه دارید، سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی انتخاب مناسبی برای شماست.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *