15 نکته مهم دکوراسیون اداری+ نمونه تصاویر شیک و رسمی

این یک تصویر از سبک اداری در دکوراسیون داخلی است

دکوراسیون اداری:

طراحی صحیح و حرفه ای فضای اداری از مهمترین عوامل پویایی و رشد یک مجموعه است. یک محیط اداری می تواند بر خلق و خوی کاربران آن موثر بوده و به پیشبرد هرچه صحیح تر امور کمک کند.

علاوه بر ایجاد یک محیط حرفه ای میتوان محیطی راحت و شاد فراهم نمود. طبق مقاله منتشر شده از سایت  NBF بیش از 62 درصد افراد اظهار داشتند که یک محیط کاری شلوغ و بهم ریخته تاثیری منفی بر روحیه و کار آن ها دارد. به همین دلیل در دکوراسیون اداری از انتخاب مبلمان تا دیزاین سطوح باید دارای اصول طراحی و معماری باشد .

محیط کاری با فعالیت مشخص برای دکوراسیون اداری:

شما باید سبک محیط خود را در خور فعالیت کاری خود انتخاب نمایید. به همین علت یک فعالیت مشخص در محیط کاری اهمیت ویژه ای دارد. البته باید در نظر داشت که مشخص کردن فعالیت خود به تنهایی باعث تسهیل در انتخاب سبک، رنگ، مبلمان و بافت سطوح در دکوراسیون اداری می گردد

این یک تصویر از دکوراسیون اداری است .

ترکیبی از فضای عمومی و خصوصی در طراحی دکوراسیون اداری:

یک محیط با طراحی پلان باز می تواند باعث مشارکت و همراهی تمامی اعضای یک مجموعه شود. البته این را نیز باید در نظر داشت در فعالیت هایی که نیازمند تمرکز و دقت بالا است باید به فکر فراهم آوردن فضایی نیمه خصوصی هم باشیم. نمیتوان منکر این موضوع شد که در دکوراسیون اداری فضای باز در محیط باعث پویایی و جلوگیری از افسردگی افراد می گردد اما باید به این نکته نیز نگاهی ویژه داشت که توجه به اهمیت ایجاد محیط خصوصی باعث افزایش میزان تمرکز کاربران می شود.

همچنین بخوانید : مقاله ی دکوراسیون سبک اسکاندیناوی (12ویژگی مهم و تصویر )

از جمله ویژگی های مثبت وجود پلان باز در محیط های کم نور، تامین نور به شکل یکنواخت در تمام محیط می باشد. در محیط های اداری ای که تنها یک یا دو بازشو برای تامین نور طبیعی وجود دارد با تقسیم فضا مانع استفاده باقی فضاها از نور طبیعی می شویم و چاره کار طراحی پلان های باز است. البته یکی از ضعف های خلق پلان های باز، ازدحام به وجود آمده در پی حضور مراجعین بوده، پس حتی در پلان های باز در طراحی دکوراسیون اداری نیز باید فضایی جداگانه مخصوص حضور مراجعین طراحی گردد.

انعطاف پذیری در دکوراسیون اداری :

در دکوراسیون اداری با خلق محیطی با قابلیت های منعطف، فضاهای باز و بسته و فضاهای استراحت می توان به پویایی فضا کمک ویژه ای نمود. وجود این گونه فضاها باعث می گردد تا پرسنل به جای یک جا نشینی که باعث کسلی و بی حوصلگی می گردد، با حرکت در محیط احساس طراوت بیشتری داشته باشند. همچنین منعطف بودن فضا باعث می شود تا امکان چیدمان های مختلفی در فضا برای ما فراهم باشد.

این یک تصویر از طراحی داخلی فضای اداری است .

تعادل در محیط داخلی در دکوراسیون سبک اداری

ایجاد تعادل در محیط از مهمترین مواردی است که در خلق یک محیط اداری باید به آن توجه گردد. این تعادل باید در انتخاب رنگ، مبلمان و چیدمان رعایت گردد. تعادل رنگی از جمله مهمترین مواردی است که باید در دیزاین یک فضای اداری به آن توجه کنیم.

زیرا رنگ یک محیط باید علاوه بر معرفی یک برند و کسب و کار مورد نظر، آرامش و در عین حال پویایی محیط را تامین سازد. پس در میزان استفاده از رنگ ها در طراحی داخلی اداری باید تخصص را بکار گرفته و با کنار هم چیدن متریال ها، بافت و رنگ های متفاوت به خلق محیطی دارای توازن و تعادل برسیم. در ادامه بیشتر به مبحث رنگ و چیدمان طراحی دکوراسیون اداری می پردازیم.

همچنین بخوانید : مقاله ی سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی منازل + تصاویر نمونه

مبلمان مناسب برای طراحی داخلی دکوراسیون اداری :

نشستن مداوم علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای زانو و کمر می تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی گردد. در محیط های اداری افراد مجبور به نشستن طولانی مدت پشت میز های خود هستند. پس باید با انتخاب مبلمان، میز و صندلی های استاندارد میزان آسیب وارده از این بی حرکتی را کاهش داد.

علاوه بر آن به این نکته باید توجه داشت که استفاده از صندلی و میز های غیر استاندارد در دکوراسیون اداری خود باعث ناراحتی و تاثیر منفی در سلامت جسمانی افراد می شود که بر راندمان کاری فضای اداری تاثیر گذار است. خستگی، درد گردن، کمر درد و تضعیف بینایی همه و همه ارمغان یک فضای غیراستاندارد اداری است. با توجه به ساعات کاری بالای هشت ساعت در روز، باید به سراغ خلق فضایی استاندارد برای پرسنل رفت تا میزان بهره وری افراد کاهش پیدا نکند.

این یک تصویر از مبلمان دکوراسیون اداری است .

اهمیت نور طبیعی در افزایش راندمان کاری :

نور طبیعی در دکوراسیون داخلی اداری از مهم ترین فاکتور های یک محیط کاری استاندارد است. کمبود نور طبیعی باعث ایجاد خستگی، استرس و کاهش سطح بهره وری می شود. نور خورشید آرامش را به محیط به ارمغان می آورد و به تنهایی می تواند تا 80% از میزان خستگی، افسردگی، سردرد و درد ناشی از نشستن زیاد را کاهش دهد.

پس میتوان نتیجه گرفت که نور طبیعی تاثیر مستقیم بر میزان پویایی محیط اداری دارد. هر چقدر استفاده از لامپ های فلورسنت را در دکوراسیون اداری کاهش دهیم میزان خستگی چشم، سردرد و کسلی کمتر خواهد شد.

اما در مواردی به دلیل محدودیت های ناشی از ساختار فضا امکان تامین نور طبیعی برای همه ی فضاها وجود ندارد. اهمیت تخصص در نورپردازی مصنوعی اینجاست که نمایان می گردد. نور های یکدست سفید یا یکدست زرد از جمله بدترین گزینه ها برای تامین نور یک محیط اداری هستند.

همچنین بخوانید : معرفی سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی ؟ 6ویژگی و تصویر

اما به جای آن ترکیب این دو یا استفاده از نور به رنگ طبیعی چاره کار هستند. در قسمت هایی که نیاز به نور متمرکز داریم با بهره گیری از اسپات لایت ها در رنگ مناسب میتوان نور محیط را تامین نمود. نور های مخفی، چراغ های سقفی و چراغ های رومیزی از جمله مواردی هستند که در کنار یکدیگر در طراحی دکوراسیون اداری می توانند، نور فضا را در بهترین حالت خود تامین کنند.

استفاده از گیاهان طبیعی طراوت بخش محیط کاری :

یکی از آسان ترین راه های ایجاد حس آرامش و طراوت محیط استفاده از گیاهان طبیعی در فضای اداری است. بهره گیری از زیبایی گلدان های طبیعی در دکوراسیون اداری مانند گل، دیواره های سبز، پارتیشن بندی با گیاهان از جمله مواردی است که به طراوت محیط می افزاید. همچنین با مشارکت افراد شرکت در نگهداری از گیاهان خود باعث می شود تا دلبستگی و احساس مسئولیت به مجموعه افزایش یابد.

این یک تصویر از ذکوراسیون اداری است .

انتخاب رنگ در دکوراسیون سبک محیط اداری :

در دکوراسیون داخلی اداری یکی از اشتباهات رایجی که در محیط های کاری مشاهده می شود استفاده از رنگ های خنثی است. وقتی تنها از رنگ های خنثی در خلق یک محیط بهره گرفته شود باعث کاهش میزان خلاقیت و خستگی در محیط می شود. رنگ تاثیر مستقیمی بر روحیه کاربران یک فضا دارد. استفاده صحیح از رنگ ها می تواند باعث کاهش استرس و افزایش خلاقیت شود.

در کنار رنگ های خنثی که گزینه خوبی برای محیط های اداری هستند باید از رنگ های زنده و گرم برای تعادل محیط استفاده نمود. استفاده از آثار هنری با رنگ های زنده، مبلمان هایی با رنگ های گرم یا دیواری رنگی میتواند به تعادل محیط بیفزاید.

این تصویری از طراحی داخلی اداری است .

به عنوان مثال رنگ سفید به تنهایی میتواند باعث خیرگی و خستگی چشم گردد اما ترکیب آن با رنگ های گرم ترکیبی مناسب و پرکاربرد می سازد. استفاده از رنگ های سبز درباری یا آبی روشن علاوه بر کاهش استرس به افزایش راندمان کاری پرسنل کمک می کند. استفاده محدود از رنگ هایی چون قرمز و نارنجی اشتیاق و پویایی را به دکوراسیون داخلی اداری می بخشد.

حس استقلال در محیط کاری :

پیش از این گفتیم بهترین حالت در طراحی داخلی یک محیط اداری ایجاد محیطی منعطف است. به شکلی که امکان ایجاد حس استقلال برای پرسنل فراهم باشد. ممکن است در یک دفتر معماری حس صمیمیت زیادی میان پرسنل وجود داشته باشد اما گاهی پیش می آید که نیاز به یک محیط خصوصی حس شود. پس با فکر به این فضا در طراحی خود می‌توان از پیش چنین محیط هایی برای زمانی که به آن نیاز است فراهم نمود.

این یک تصویر از دکوراسیون فضای اداری است .

فضای استراحت در دکوراسیون اداری:

تعبیه یک فضا مخصوص استراحت کارکنان از مهمترین فضاها در دکوراسیون اداری محسوب می‌شود. در صورت وجود فضای کافی می‌توان با قرار دادن یک پارتیشن و جداسازی یک فضا مخصوص استراحت یا قرار دادن یک مبلمان راحت در محیط، این فضا را خلق نمود. البته که این فضا میتواند چندین کاربرد مختلف داشته باشد. علاوه بر فضایی برای استراحت می تواند به عنوان فضای ناهارخوری نیز استفاده شود.

همچنین بخوانید : جامع ترین معرفی سبک کلاسیک معماری + 13ویژگی و تصویر

فرم و الگوی در طراحی دکوراسیون اداری :

استفاده از فرم ها و الگو های خاص به پویایی محیط اداری کمک ویژه ای می کند. علاوه بر فرم های مربعی و مستطیلی می توان به سراغ فرم های منحنی که نماد سیال  بودن هستند‌، رفت. همچنین در صورت نیاز در طرح های دیواره ها یا فرم پارتیشن ها می توان از فرم مثلثی استفاده نمود که خود نمادی از پایداری است. بسته به موضوع کاری و فعالیت مجموعه می توان از فرم های متفاوتی بهره برد.

انتخاب اکسسوری برای دکوراسیون فضای اداری

انتخاب اکسسوری در محیط اداری باید با دقت انجام شود. از قراردادن اکسسوری ها و موارد غیرضروری در محیط کاری خوددرای کنید. زیرا باعث ایجاد هرج و مرج در محیط کاری می گردد. از جمله بهترین انتخاب ها برای اکسسوری می توان از المان های مربوط به موضوع فعالیت شرکت استفاده نمود. به عنوان مثال اگر شرکتی در حوزه تولید شیرآلات فعالیت داشته باشد میتوان از متریال و طرح های گرافیکی گرفته تا تولیدات شرکت در قسمت های مختلف به عنوان اکسسوری و در عین حال ارائه محصول استفاده نمود.

این یک تصویر از طراحی دکوراسیون اداری است .

دیزاین شخصی میز اداری

در طراحی داخلی اداری فضاهای مخصوص پرسنل به گونه ای باید طراحی شود تا امکان شخصی سازی فضاها فراهم باشد. منظور از شخصی سازی تعبیه تزئینات مورد علاقه، لوازم مورد نیاز و همچنین قاب های کوچک است که این امکان را برای پرسنل فراهم میکند تا به محیطی که در آن هستند احساس تعلق خاطر داشته و حس کند درخانه دوم خود هستند. در این صورت میز هر شخص علاوه بر آنکه نمادی از شخصیت آن فرد می گردد راهی برای ارتقاء خلاقیت و القای حس آرامش به افراد می گردد.

اهمیت کنترل دمای محیط

دمای مناسب محیط از نکات بسیار مهم در دکوراسیون داخلی اداری است. هوای خیلی سرد یا خیلی گرم باعث عدم تمرکز، تغییر خلق و بی قراری افراد در محیط کاری می گردد. هنگام ساخت یا بازسازی یک فضا توجه داشته باشید که به تامین دمای مناسب توجه کنید تا آسودگی خاطر کاربران آن مجموعه فراهم شود.

این یک تصویر از دکوراسون داخلی اداری است.

محیطی الهام بخش دکوراسیون اداری

اولین منبع الهام شما می تواند پنجره ای با منظر طبیعی باشد. نگاه کردن به طبیعت خود باعث القای حس آرامش و افزایش تمرکز است. البته با سبک زندگی شهری که امروز توجه به طبیعت به گوشه ای رانده شده استفاده از چندین گلدان، یک پوستر یا تابلو های هنری خود می تواند کمی این کمبود را جبران می کند.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره ی دکوراسیون داخلی روستیک + 5ویژگی و تصویر

بهینه سازی فضا دکوراسیون اداری

یک فضای اداری استاندارد باید دارای فضاهایی چون میز کار، اتاق جلسه، فضای استراحت، اتاق مدیریت، آبدارخانه و غیره باشد. وقتی از بهینه سازی یک فضا صحبت میکنیم یعنی وجود تعداد کافی کلید و پریز، دسترسی اینترنت، نورپردازی مناسب، تامین فضاهای خصوصی و عمومی، تهویه مناسب و مواردی از این دست است.

با قرار دادن چندین اکسسوری مانند تابلو های هنری، گیاهان یا فراهم کردن فناوری های نوین می توانید محیطی مناسب فراهم سازید.

این یک تصویر از فضای اداری در دکوراسیون داخلی است

جمع‌بندی

دفتر کار شما محل پیشرفت و به ثمر نشستن ایده های شماست. باید در طراحی دکوراسیون سبک اداری به سراغ ساماندهی، انسجام، بهینه سازی و بهره وری هرچه بیشتر محیط برویم. انتخاب مبلمان استاندارد، نور کافی، رنگ های مناسب و اکسسوری های خاص می تواند بر جذابیت محیط بیافزاید.

در طراحی دکوراسیون اداری خود به تنهایی نشان دهنده ارزشها، ویژگی های مثبت و منفی، خط فکری و مجموعا نمایانگر کسب و کار شماست پس نتیجه میگیریم دیزاین درست آن در ذهن مخاطب و پرسنل تاثیر زیادی دارد. یک فضای اداری با طراحی صحیح می تواند به خلاقیت کاربران آن اضافه کند و طراحی یک محیط اداری زیبا و کاربردی به بهره وری کارکنان می افزاید. ما برای خلق فضایی مناسب برای کسب و کارتان از طراحی تا اجرا همراه شما هستیم.

14 پاسخ

  1. مفید بود متشکرم.
    سوالی داشتم ترکیب رنگ سرمه ای و طوسی برای فضای اداری انتخاب خوبی می‌تونه باشه؟ درصد استفاده از رنگ ها قانون خاصی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه رنگ سرمه ای و خاکستری در دسته ی رنگ های خنثی قرار میگیرند بهتره تا از رنگ های گرم و زنده برای تعادل محیط استفاده شود .
      و در رابطه با درصد استفاده از رنگ ها بخاطر تفاوت موجود در فضاهای مختلف نمیشه درصد مشخصی تعیین کرد اما بهتره رنگ های گرم حداقل 20% فضای ما را تشکیل بده .

  2. سلام ممنون از مقالتون
    یه سوال من میخوام یه دفتر پیشخوان راه اندازی کنم
    و طراحی داخلیش برام خیلی مهمه ولی تمام مقالاته طراحی دکوراسیون داخلی هاتونو خوندم متوجه نشدم کدوم سبک برای این دفتر بهتره؟
    سبک اداری هم حس میکنم زیادی رسمی باشه برای این دفتر
    میشه شما راهنماییم کنین؟

    1. سلام و عرض ادب دوست عزیز
      دکوراسیون اداری باید به شکلی طراحی بشه که در عین وجود رسمی بودن افراد احساس راحتی در محیط داشته باشند
      برای دریافت راهنمایی تخصصی تر میتونید با شماره های درج شده در صفحه ی( تماس با ما ) با ما در ارتباط باشید .
      https://exirsazeh.com/contact-us/ لینک صفحه

  3. عالی بود مقاله تون ممنونم..
    یسوال داشتم خدمتتون؟ رنگ شاد در فضای اداری جالب تره ؟ یا رنگ های رسمی تر یا خنثی تر؟

    1. سلام و عرض احترام
      در انتخاب مبل باید به هارمونی و تناسب رنگ یا مدل انها با یکدیگر توجه کرد.
      در صورت وجود مبلمان با طرح یا رنگ متفاوت میتونید فضا رو تفکیک بدید و در هر فضا مبلمان مشابه آن رو استفاده کنین.
      در واقع با این کار در عین استفاده از مبلمان های متنوع فضاهای متنوعی هم تعریف میکنید .

    1. سلام و دوست عزیز
      در دو حالت میتونید از مبلمان سازگار با محیط زیست استفاده کنید.
      ۱ـ مبلمان های ساخته شده از مواد بازیافتی که میشه از جنس فلز، پلاستیک، چوب و غیره باشه.
      ۲ـ استفاده از مبلمان های با کیفیت بالا که سالیان زیادی قابلیت استفاده داشته باشند. این نوع مبلمان ها قابل بازیافت و با اعمال تغییرات کوچیک مجدد قابل استفاده هستند.

  4. ممنون از توضیحات.
    سوالی برام پیش اومده. اتاق جلسات شرکتمونو میخواستم بازسازی کنم. بهره جزئیات زیادی بکار ببرم یا سادگی بهتره؟

    1. درود
      اتاق جلسات از جمله فضاهایی هست که ممکن است ساعاتی طولانی استفاده شود. همچنین از مکان های استراتژیک یک محیط اداری محسوب میشود که تصمیمات مهمی در آن گرفته می شود. در نتیجه نیاز به تمرکز بالا در این محیط حس می شود. شما میتوانید با جزئیاتی کم اما کاربردی و مناسب به افزایش تمرکز کمک کنید البته توجه داشته باشید اعتدال و سادگی باید رعایت شود پس استفاده از تزئینات زیاد را توصیه نمی کنیم.

    1. عرض ادب و احترام
      به دلیل جزئیات و تزئینات زیاد در سبک کلاسیک، برای فضاهای اداری پیشنهاد نمیشود .
      زیرا فضاهای اداری با مبلمان مخصوص خود یه اندازه کافی جزئیات به محیط اضافه میکند و استفاده از این سبک میتواند باعث هرج و مرج شود. البته باید در نظر داشت در صورت درخواست کاربران مجموعه میتوان اتاق مدیریت را به این سبک دیزاین کرده و شکوه آن را به محیط وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *