معرفی کامل دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک + تصاویر نمونه

تصویر متعلق به سبک معماری نئو کلاسیک است .

تاریخچه و خاستگاه دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک

پیدایش دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک را می توان مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم در اروپا دانست. با ظهور هنرمندان و فیلسوفانی که به منطق گرایی و اعتدال علاقمند بودند، نمایش دارایی و تزئینات زیاد محیط جای خود را به سادگی و توازن داد. دیگر تقارن و جزئیات بیش از حد سبک کلاسیک چندان طرفدار نداشته و به سراغ تعادل و بی آلایش بودن محیط رفتند. البته که باز ردی از لوکس بودن در این سبک مشاهده می شود اما اثری از تجمل گرایی سبک کلاسیک نیست.

دکوراسیون سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی است که جای خود را در خانه ها باز کرده است. سبکی که در عین ظرافت و سادگی، ردی از لوکس بودن آن مشاهده می شود و قوانین دشوار سبک کلاسیک در آن دیده نشده و نقطه ای جذاب میان مدرن و کلاسیک است. پس در طراحی داخلی به سبک نئوکلاسیک میتوان ردی از عناصر معماری کلاسیک و سادگی های سبک مدرن در طراحی داخلی این سبک مشاهده نمود. شاید بتوان گفت سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک شکوه سبک کلاسیک را با روشی مدرن به نسل جدید ارائه نمود.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک یا انتقالی میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم.

تصویر مربوط به سمپل برد نئو کلاسیک است .

ویژگی های کلی دکوراسیون سبک نئوکلاسیک

در دکوراسیون سبک نئوکلاسیک از وسایل غیرکاربردی و با تزئینات اضافه دوری میجوییم. همه چیز در عین سادگی از لوکس بودن و ظرافت خاص و چشم نوازی برخوردار بوده که نتیجه آن این است که فضا بزرگ و بی آلایش بنظر می رسد. برای انتخاب رنگ اجزا و سطوح مختلف در فضا به سراغ انتخاب رنگ های خنثی چون سفید، کرم، صدفی و خاکستری در کنار رنگ هایی چون برنز، سبز درباری، مسی، آبی و لاجوردی در دکوراسیون داخلی این سبک می رویم.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره ی سبک معماری ساختار شکن (deconstruction) + نمونه تصاویر

دیزاین داخلی به سبک نئوکلاسیک

دکوراسیون سبک نئوکلاسیک بیشتر مناسب فضاهای بزرگ است. یک آپارتمان بزرگ یا ویلایی دلباز از جمله بهترین فضاها برای یک چیدمان به این سبک هستند. شاید خلاصه ترین تعریف از سبک داخلی نئوکلاسیک این باشد که در بدنه و سطوح اصلی سبک کلاسیک را داریم اما در انتخاب مبلمان و وسایل به سراغ سبک مدرن می رویم.

این یک تصویر از دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک است .

نورپردازی در سبک نئوکلاسیک

نور مناسب در دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای دعوت نور طبیعی به سراغ پنجره های بزرگ با پرده های ساده می رویم. جهت تامین نور مصنوعی نیز از لوستر های بزرگ کریستالی و نور های مخفی می توان استفاده نمود. همچنین بهره گیری از آباژور های پایه بلند و رومیزی برای نقاطی که روشنایی ویژه تری نیاز دارند در طراحی داخلی مناسب به نظر می رسد.

مصالح مورد استفاده در کف و دیوار

در دکوراسیون داخلی سبک نئو کلاسیک برای انتخاب مصالح به سراغ رنگ های روشن می رویم. کفپوش هایی چون سنگ، لمینت، پارکت های چوبی و یا سرامیک ها در رنگ های خنثی استفاده می شوند. در دیواره های هم به سراغ رنگ یا کاغذ دیواری با طرح کمرنگ از داماس می رویم. البته باید توجه داشت که در انتخاب کاغذ دیواری، طرح های ساده و کمرنگ انتخاب مناسبی برای این سبک هستند. در انتخاب تمامی موارد باید به توازن و هماهنگی آن ها با وسایل و مبلمان توجه گردد.

تصویری از سبک نئوکلاسیک در معماری داخلی

انتخاب مبلمان و اکسسوری های دکوراسیون سبک نئوکلاسیک

در انتخاب مبلمان در دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک میتوان مبل های رسمی و راحتی را بسته به طراحی مورد نظر انتخاب نمود. در قسمت هایی از مبلمان به سبک نئوکلاسیک قسمت هایی چوبی دیده می شود که تزئینات ساده ای را در دل خود جا داده است. پارچه این نوع مبلمان ها بطور معمول تک رنگ، دارای بافت ساده و طرح های بدون زرق و برق بوده و دارای درخشندگی  نیست.

اکسسوری های ساخته شده از سنگ، فلز و شیشه مانند گلدان ها، ظرف ها یا حتی تابلو های نقاشی با طرح های خاص انتخاب خوبی برای تکمیل این سبک است. البته باید در نظر داشت در استفاده از اکسسوری ها نباید افراط شود.

در چیدمان این اجزا به سادگی و تقارن آن باید توجه نمود. این اصل فضای خاصی برای اجرا نداشته و از اتاق خواب گرفته تا سالن پذیرایی قایل اجرا است.

همچنین بخوانید : سبک بوهو در دکوراسیون داخلی + 6نکته طلایی و تصویر

سالن پذیرایی به سبک نئوکلاسیک

در دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک برای انتخاب مبلمان سالن پذیرایی میتوان از مبلمان های رسمی که ترکیبی از پارچه، چوب و فلز هستند، بهره گرفت. استفاده از فلز براق در دیزاین مبلمان ها خود نمادی از لوکس بودن است. همچنین استفاده از یک میز با ترکیب چوب و فلز، فرشی ساده با طرحی لوکس، آباژور های پایه بلند و کوتاه و همچنین یک لوستر کریستالی با طراحی خاص می تواند انتخاب مناسبی برای تکمیل چیدمان داخلی این سبک است.

این یک تصویر از سبک داخلی نئو کلاسیک است .

به این نکته نیز باید توجه داشت که میز و صندلی ناهارخوری باید دارای هارمونی با مبلمان باشد. همچنین استفاده از آینه کاری در کنار تابلو های هنری کوچک تکمیل کننده دیواره های سالن می تواند باشد. در صورتی که کاربران محیط به استفاده از گیاهان در محیط زندگی خود علاقه داشته باشند میتوان از دو گلدان طبیعی دو طرف سالن استفاده نمود.

یک نشیمن به دکوراسیون نئو کلاسیک

در اولین قدم دیزاین نشیمنی نئو کلاسیک به سراغ انتخاب یک مبل راحتی در عین حال شیک می رویم. همانطور که از قبل ذکر کردیم در انتخاب رنگ نیز به سراغ رنگ های خنثی می رویم. پرده های بلند لایه ای برای کاور پنجره ها با یک لایه حریر و دو لایه پارچه طرح دار اما ساده گزینه ای مناسب به نظر می رسد. برای تامین نور مصنوعی از آباژور های ایستاده و یا دیوار در کنار یک لوستر کریستالی می توان بهره جست. برای انتخاب فرش در دکوراسیون سبک نئوکلاسیک باید به این نکته توجه نمود که از هارمونی مناسبی با پرده و مبلمان برخوردار باشد.

اتاق خواب دکوراسیون نئوکلاسیک

در چیدمان اتاق خواب دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک اهمیت نقطه کانونی نمایان می شود. یک تخت خواب دو نفره جهت قرار گیری در مرکز یکی از دیوار های اتاق خواب گزینه مناسبی به نظر می رسد. برای انتخاب سرویس خواب به سراغ انتخاب سرویس های ظریف با تزئینات ساده می رویم. همچنین باید در نظر داشت ظاهر سرویس خوابی به سبک نئوکلاسیک در اوج سادگی لوکس بنظر می رسد. همچنین برای انتخاب روتختی در این سبک میتوانید به سراغ پارچه هایی با رنگ های خنثی رفت.

برای تکمیل سرویس خواب میتوان از پاتختی، کمد، مبل تک و میز آرایش بهره گرفت. پرده های دو لایه که شامل یک لایه حریر، یک لایه پارچه با طرح و بافت ساده گزینه ای مناسب برای اتاق خواب هستند. همچنین یک فرش به سادگی دکوراسیون سبک نئوکلاسیک با رنگ های خنثی انتخابی خوب برای پوشش کف اتاق خواب است. لوستری با ترکیب کریستال و فلز تکمیل کننده اتاق خواب به سبک دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک است.

این تصویر مربوط به دکوراسیون نئو کلاسیک است .

دیزاین اتاق کار به سبک طراحی داخلی نئوکلاسیک

یکی از سبک های مناسب برای دیزاین اتاق کار دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک است. تمامی اجزایی که برای یک اتاق کار مورد نیاز بوده از جمله کتابخانه، میز، صندلی، مبل مهمان و فرش در سبک ساده و لوکس نئوکلاسیک انتخاب می شود. چوب بلوط، گردو، افرا و راش از جمله متریال های مناسب برای مبلمان ما هستند. همچنین در قفسه های موجود در اتاق می توان از چندین مجسمه زیبا قرار داد. لوستری کریستالی با ترکیب فلز می تواند گزینه ای مناسب برای تامین روشنایی مصنوعی باشد.

همچنین بخوانید : معرفی کامل سبک مدرن معماری داخلی + 6 ویژگی و تصویر

آشپزخانه ای به سبک طراحی نئو کلاسیک

طراحی آشپزخانه ای به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک بسیار ساده و دلنشین است. تمامی درب های کابینت ها دارای قابندی ساده هستند و از تزئینات کمی بهره گرفته می شود. معمولا از تنالیته رنگ های خنثی برای انتخاب رنگ استفاده می شود که رنگ هایی چون طوسی روشن، کرم، استخوانی و سفید از پرکاربرترین ها می باشند. تمامی وسایل آشپزخانه با ظاهری مدرن انتخاب می شوند که در ترکیب با بدنه کابینت ها نمای شیکی از خود برجای می گذارد. همچنین در صورت وجود جزیره استفاده از یک لوستر با جنس فلز و کریستال با آویزی بلند ترکیب چشم نوازی در دکوراسیون سبک نئوکلاسیک می سازد.

تصویر متعلق به سبک معماری نئو کلاسیک است .

دیزاین سرویس بهداشتی به سبک معماری داخلی نئوکلاسیک 

در طراحی سرویس بهداشتی در قدم اول به سراغ سنگ های خاص اسلب برای دیواره ها می رویم. همچنین میتوان از کاشی های لعابی دست ساز برای دیزاین دیواره ها گزینه ای مناسب به نظر می رسد. استفاده از شیرآلات طلایی رنگ با آینه کاری و نورپردازی صحیح می تواند ترکیبی زیبا رقم بزند. البته باید در نظر داشت که از جزئیات اضافه باید پرهیز نمود تا سادگی دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک حفظ شود.

نگاهی کلی به طراحی دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک:

  1. نور طبیعی نقش اساسی در این نوع طراحی دارد. پس پنجره های بزرگ و قدی از خصوصیات اصلی این سبک هستند.
  2. در انتخاب جنس پارچه ی دکوراسیون سبک نئوکلاسیک برای مبل و پرده میتوان به سراغ کتان، حریر، مخمل و ابریشم رفت.
  3. لوسترها با ترکیب کریستال و فلز انتخاب میشوند.
  4. رنگ های مورد استفاده در سبک دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک از تنالیته خنثی استفاده می شوند.
  5. قاب بندی دیواره های و سطوح از جمله خصوصیات مهم سبک نئو کلاسیک است.
  6. مبلمان و اکسسوری های در حالتی ساده اما لوکس انتخاب می شوند.
  7. تزئینات سطوح اصلی در حالت ساده ای استفاده می شود. قاب های گچ بری شده، کاغذ دیواری و آینه کاری دارای طرح های خلوت و ساده هستند.
  8. سقف های تماما به رنگ سفید هستند و در مواردی گچ بری های خاصی روی آن مشاهده می شود.
  9. گلدان های طبیعی از جمله موارد پر کاربرد در این نوع طراحی هستند.
  10. به جای استفاده از یک تابلوی بزرگ می توان از چندین تابلو کوچک با طرح های خاص و لوکس در دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک استفاده نمود.
این تصویر مربوط به دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک میباشد .

جمع بندی

سبک دکوراسیون نئوکلاسیک در طراحی داخلی بیشتر مناسب کسانی است که خواستار فضایی لوکس برای زندگی خود بوده اما از جزئیات و شلوغی سبک کلاسیک فراری هستند. دکوراسیون داخلی سبک نئو کلاسیک در عین سادگی از جزئیات فوق العاده ظریفی برخوردار است. گچ بری ها، لوستر های کریستالی، فرش های ساده، تابلو های هنری و گلدان های طبیعی همه دست به دست هم داده تا فضایی جذاب و چشم نواز ساخته شود. اگر شما از جمله کسانی هستید که طرفدار فضاهای رسمی و لوکس بوده اما از زرق و برق زیاد سبک کلاسیک لذتی نمی برید طراحی نئوکلاسیک انتخاب مناسبی برای شماست.
 

4 پاسخ

    1. سلام و عرض ادب دوست عزیز
      یکی از ویژگی های سبک نئو کلاسیک قاب بندی های گچی روی دیوار است بکار بردن گچ بری در این سبک باعث میشه در عین سادگی تزئینات رو دل خودش جای بده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *