معرفی کامل سبک مدرن معماری داخلی + 6 ویژگی و تصویر

در این مقاله صفر تا صد ابعاد سبک مدرن معماری داخلی بررسی شده تا به شما کمک کند که در انتخاب سبک برای طراحی داخلی منزل خود با اشراف بیشتری عمل کنید. همچنین با شناخت دکوراسیون داخلی به سبک مدرن و ویژگی های آن میتوانید ببینید که با روحیات و سلیقه شما همخوانی دارد یا خیر. ما در ادامه با شناساندن سبک مدرن و بررسی ابعاد مختلف آن به شما کمک میکنیم تا انتخابی مناسب تر و دل چسب تر داشته باشید.

پیدایش و تاریخچه

تاریخچه ی سبک مدرن در معماری را میتوان از قرن 19 دانست که معماری در آن قرن به سمت ساده گرایی و ساخت خانه هایی با توجیه اقتصادی رفت و استفاده از سبک مدرن در طراحی داخلی نیز رواج پیدا کرد. بطور کلی سبک مدرن بر مبنای سادگی و از بین بردن بی نظمی ها است. میس وند روهه از معمارهای به نام این سبک در جمله ای کوتاه “کمتر بیشتر است” این سبک را توصیف می کند.

سبک مدرن، سبکی ساده اما کاربردی بوده، ساختار یا الگوی ساده و استفاده از یک رنگ پایه خنثی و مات در کنار رنگ های خنثی دیگر، و ترکیب بندی های نامتقارن از شاخصه های اصلی این سبک است. به اینصورت که از هر جزئیات یا فضای اضافی دوری جسته و به دنبال کاربرد آن می رویم.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به سبک مدرن در معماری داخلی میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم

این یک سمپل برد ازسبک مدرن است

این سبک برای آپارتمان‌های کوچک انتخاب مناسبی است. استفاده از خطوط، به شکلی ساده بوده و به حالت خطوطی قوی بصورت عمودی و افقی استفاده شده که فضا را شکل می دهد. برای آرامش هرچه بیشتر فضا و زیباتر دیده شدن وسایل، دوری از جزئیات و تزیینات زیاد از دیگر تکنیک های این سبک است. به کمک این سبک میتوان با حداکثر استفاده از فضا و رعایت اصول طراحی سبک مدرن در معماری داخلی و نور پردازی حرفه‌ای، فضایی خلق نمود که بزرگ‌تر از واقعیت آن به نظر برسد.

این یک تصویر از سبک مدرن در طراحی داخلی است .

همچنین بخوانید : طراحی داخلی به سبک روستیک

انتخاب رنگ و طرح :

در سبک مدرن معماری داخلی ، از رنگ‌های خنثی مانند سفید، بژ، خاکی و مشکی به عنوان رنگ های غالب و ثانویه برای حفظ سادگی استفاده می شود. البته در بعضی موارد از رنگ های شاخص در قمست هایی از خانه نیز استفاده میگردد. میتوان این رنگ ها را در تابلو های نقاشی و آثار شاخص مشاهده کرد. حتی استفاده از رنگ های پاستیلی هم به خلق فضایی آرام و دلنشین کمک میکند. اما برای انتخاب طرح پارچه مبلمان و پرده در سبک مدرن باید به سراغ الگو های بسیار ساده یا ترجیحا بدون طرح رفت. در انتخاب رنگ کوسن مبل یا شال تخت میتوان از رنگ های شاخص استفاده نمود.

مصالح مورد استفاده در معماری داخلی مدرن :

مصالح مورد استفاده در سبک مدرن شامل بتن، استیل، چوب، پلاستیک و شیشه می شود.. در جنبش مدرنیسم از مصالح گذشته و سنتی مانند سنگ، آجر، چوب فاصله گرفته و مصالح نوینی چون بتن جایگزین آن شدند. با ظهور مصالح جدید این امکان برای طراحان و معماران فراهم شد تا ساختمان های مرتفع تری بسازند که نتیجه آن در افزایش ارتفاع طبقات اثر گذار بود.

البته استفاده از چوب هنوز در این سبک مرسوم بوده و معمولا از چوب های طبیعی با رنگ مات استفاده می شود. در مواردی برای سطوحی چون میز، میز جلو مبلی و غیره از شیشه و پلاستیک هم کمک می گیرند. همچنین از فلزات با نمای براق مانند استیل در پایه میز و صندلی ها، آباژور ها، لوازم آشپزخانه و دیگر موارد استفاده می شود. در این سبک برای کف پوش ساختمان متریال و مصالحی از نوع براق یا مات مثل سنگ، پارکت و سرامیک استفاده می شود.

این یک تصویر از سبک مدرن معماری داخلی است .

نورپردازی در طراحی داخلی به سبک مدرن:

دعوت نور طبیعی و جریان هوای آزاد با وجود پنجره های بزرگ و قدی در این سبک به چشم می خورد. همچنین در نور پردازی به سبک مدرن برای ایجاد نور در قسمتی از خانه به صورت خاص و متمرکز میتوان از آباژور های مدرن استفاده نمود. برای کاهش سایه ها و کنتراست ایجاد شده در خانه از لامپ های هالوژن استفاده می شود تا فضایی با نورپردازی صحیح و زیبا شکل بگیرد. همچنین میتوان از یک نورپردازی پراکنده و یا به صورت پخش نور به حالت نقطه ای استفاده کرد. البته کاربرد نور به صورت نقطه معمولا برای شاخص نمودن یک المان است. به عنوان مثال یک تابلو زیبا یا یک دکوری خاص.

این یک تصویر از سبک مدرن است .

نحوه چیدمان خانه :

در سبک مدرن هنگام چیدمان مبلمان فرم های ال شکل یا دایره ای به چشم می خورد. در این سبک تقارن در اجزای تشکیل دهنده فضا کمتر دیده می شود اما وزن محیط میبایست دارای توازن باشد. فرم های نامتقارن سبب ایجاد حس صمیمیت و راحتی در فضا می شود که باعث کاهش سطح استرس در دنیای امروزی می گردد. استفاده از اشکال هندسی در طراحی و چیدمان داخلی مانند مربع و مستطیل در سبک مدرن مرسوم می‌باشد، زیرا بهره جستن از این دسته الگوها باعث می‌شود فضای داخلی خانه نظم و ترتیب بیشتری داشته باشد.

استفاده از قرنیز در فضای خانه به شکل سنتی آن کمتر به چشم می خورد و حتی در آشپزخانه از جزئیات زیاد پرهیز شده و طراحی های ساده تری دیده می شود. حتی دستگیره کابینت ها نیز حذف میگردد.

مبلمان و دکوری در دکوراسیون مدرن :

مهم ترین ویژگی انتخاب مبلمان در سبک مدرن معماری داخلی سادگی و کاربردی بودن آن است. در این سبک از مبل هایی با طرح های ساده با ارتفاع کم و طول بلند استفاده می شود که البته راحتی آن مورد توجه است اما وقتی حرف از راحتی به میان می آید الزاما منظور مبلمان هایی با اندازه های خیلی بزرگ نیست. بلکه تمرکز بیشتر روی ابعاد استاندارد و فرم مناسب است.

 تابلوهایی با طرح انتزاعی طراحی شده، گلدان های ساده و تک رنگ، کوسن ها با بافت ساده، دکوری هایی از جنس فلز براق مانند استیل گزینه های خوبی برای تکمیل چیدمان هستند. در انتخاب پرده برای سبک مدرن، حتما از پرده های ساده تک رنگ یا با رنگ های ملایم ترجیحا بدون بافت یا بافت های ساده استفاده می شود که البته از نظر فرم دوخت و طراحی، طرح و ظاهر ساده ای داشته باشند. همچنین در انتخاب فرش باید به سراغ نقوش ساده و ترجیحا تک رنگ رفت.

این یک تصویر از طراحی داخلی به سبک مدرن است .

سخن نهایی:

سبک مدرن معماری داخلی مجموعا برای کسانی مناسب است که تجملات دوری جسته و خواستار رنگ های گوناگون در محیط اطراف خود نیستند. کسانی که در قید و بند تقارن در محیط نبوده و بسیار ساده و بی آلایش اجزای تشکیل دهنده یک محیط را در کنار هم میچینند. اگر شما از جمله کسانی هستید که دوستدار فضا ها و مبلمان های ساده و نور طبیعی هستید، سبک مدرن انتخاب مناسبی برای شماست.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *