سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی منازل + تصاویر نمونه

این یک تصویر از سبک مینیمال است .

ما در این مقاله با بررسی سبک مینیمال و شناساندن زوایای مختلف این سبک در طراحی داخلی، سعی بر کمک به انتخاب هر چه بهتر سبک دکوراسیون در منزل شما داریم. اگر به دنبال فضایی کاربردی اما خلوت و دور از تزئینات غیر ضروری هستید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

نگاهی کلی به سبک مینیمال

بطور کلی سبک مینیمال همانطور که از نام آن پیداست به دنبال سادگی است. وقتی از سادگی حرف به میان می آید منظور حذف هرگونه زوایای اضافه، پرهیز از پیچیدگی و تزئینات است. تاکید سبک معماری مینیمالیست بر استفاده از خطوط ساده بوده به شکلی که این سادگی حتی در انتخاب فرم فضا و مصالح و رنگ آن نیز اثر گذار است. میتوان این سبک را نوع ساده تر و خوانشی جدید از سبک مدرن دانست.

همانند سبک مدرن نور در این سبک هم نقش مهمی را ایفا می کند و پنجره های بزرگی به کار می رود. مبلمان در نوع کاربردی آن استفاده می شود و پالت رنگی محدودی در این سبک وجود دارد. بطور کلی سبک مینیمال بیشتر مناسب کسانی است که به دنبال محیطی آرام هستند.

همچنین بخوانید : مقاله ی 15 نکته مهم دکوراسیون سبک اداری+ تصاویرلاکچری

پیدایش سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

میتوان گفت سبک مینیمالیست با نگاهی به معماری خانه های ژاپن، بعد از جنگ جهانی دوم در حدود سال 1960 شکل گرفت. مینیمالیسم به عنوان یک جنبش هنری شروع و بیشتر در هنرهای تجسمی نمود پیدا کرد. بعد از چندی جای خود را نیز در زندگی روزمره مردم باز کرد. اعتقاد این سبک از طراحی این بوده که خلق یک فضای اصولی به دور از تزئینات پیچیده می تواند تسکینی بر درد های روحی و شلوغی های ذهنی باشد.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به دکوراسیون سبک مینیمال میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم

این تصویری از سمپل برد سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی است .

مشخصه فضا در سبک معماری مینیمالیست

دعوت نور طبیعی به فضای داخلی و همچنین طراحی پلان های آزاد از مهم ترین ویژگی طراحی داخلی به سبک مینیمال است. در یک پلان به سبک مینیمال شما کمترین تفکیک فشایی را مشاهده میکنید. تمامی اجزایی که در چیدمان فضا به کار می روند، کاربردی بوده و تزئینات اضافی در این طراحی به چشم نمی خورد. پس مبلمان، لوستر و باقی اکسسوری های تشکیل دهنده فضا در ساده ترین حالت خود انتخاب می شوند.

همچنین بخوانید : مقاله ی صفر تا100سبک ترنزیشنال یا انتقالی در دکوراسیون داخلی + تصاویر نمونه

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی یکی از جدیدترین سبک هاست که مورد توجه عده زیادی قرار گرفته است. از مهمترین خصوصیات چیدمان به سبک مینیمال میتوان به سادگی آن و پرهیز استفاده از هرگونه تزئینات اضافی و در هم ریختگی اشاره کرد. فضا به شکلی کاملا ساده اما کاربردی چیدمان می شود. به عنوان نقطه کانونی یا برجسته کردن یک بخش خاص در خانه میتوان به سراغ انتخاب مبلمان و چیدمان خاص آن رفت.

اولین اصل استفاده از رنگ های خنثی در سبک مینیمال

یکی از مهمترین نکات طراحی به سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی بهره گیری از رنگ های خنثی است. بهتر است بیشتر به سراغ رنگ های روشن برای این سبک از طراحی برویم. ترکیب رنگی خاصی در این سبک به چشم نمی خورد و تنها مجاز به استفاده از حداکثر سه رنگ در هر فضا هستیم. استفاده زیاد از رنگ های گوناگون، باعث شلوغی و تغییر جهت از راه طراحی به سبک مینیمال می شود. نکته دیگری که در انتخاب رنگ نیاز است به آن توجه شود پرهیز از استفاده ارز رنگ های براق و بهره گیری از رنگ های مات است.

این یک تصویر از سبک مینیمال است .

از جمله متدوال ترین رنگ ها در سبک مینیمال میتوان به رنگ هایی چون  سفید، کرم، خاکستری در طیف های سرد و گرم اشاره کرد. علت استفاده از این رنگ ها هم بسیار روشن و واضح است. رنگ هایی که در عین سادگی حس
آرامش را القاء میکند. البته استفاده از هر یک از این رنگ ها وابسته به میزان نوری است که به آن فضا وارد می شود و بسته به آن طیف رنگی هر کدام از رنگ های خنثی مشخص می گردد. یکی دیگر از مزیت های استفاده از رنگ های خنثی این است که علاوه بر حس آرامش با انعکاس نور بر بدنه روشن فضا باعث می شوند محیط بزرگ تر و روشن تر به نظر برسد.

همچنین بخوانید : دکوراسیون سبک اسکاندیناوی (12ویژگی مهم و تصویر )

دومین اصل سادگی در سبک معماری مینیمالیست

همانطور که از قبل اشاره شد از نام این سبک پیداست نظم و سادگی حرف اول را در این سبک طراحی میزند. پس با نگاهی به این اصل به سراغ کمترین اما کاربردی ترین وسایل می رویم. پس باید از تجمع هرگونه وسیله غیر ضروری در فضا دوری کنیم. از کمترین و کاربردی ترین وسایل در چیدمان استفاده می شود.

این یک تصویر از سبک معماری مینیمالیست میباشد .

سومین اصل ایجاد فضای باز در سبک مینیمال

وقتی صحبت از سادگی به میان می آید منظور رعایت سادگی در تمامی ابعاد تشکیل دهنده یک فضا است. پس در طراحی پلان هم به دنبال الگو های آزاد می رویم. هرچه فضا ساده تر و به دور از تفکیک باشد، چیدمان فضایی با زیبایی بیشتری نمایش داده می شود و فضایی بزرگتر و زیبا تر به ارمغان می آید.

چهارمین اصل توزان و تعادل در سبک معماری داخلی مینیمالیست

برای خلق یک فضای با کیفیت باید به تعادل لوازم موجود در آن دقت نمود. پس وقتی صحبت از سادگی سبک مینیمال به میان می آید منظور تشکیل یک فضای بی روح نیست بلکه میتوان به کمک مواردی چون اکسسوری ها، فرش، لوستر در محیط توازن ایجاد نمود. در انتخاب این موارد باید به این نکته توجه داشت که از نظر طرح و رنگ دارای تعادل باشند.

پنجمین اصل استفاده از مبلمان مناسب

یکی از شاخصه های اصلی طراحی فضا به سبک مینیمال، مبلمان است. پس به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های فضا باید در انتخاب آن دقت کنیم. بطور کلی مبلمان در سبک معماری مینیمال باید دو شرط را داشته باشد: اول سادگی – دوم کاربردی

تصویری از سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

پس برای پیروی از این موضوع به سراغ مبلمان های ساده با پارچه های ساده و بدون الگو می رویم. وقتی هم از کاربردی بون آن صحبت به میان می آید منظور این است که بتوان در مدل های مختلف با چیدمان های متفاوت از این مبلمان استفاده نمود. علت رعایت چنین موردی کاهش وسایل غیرضروری در یک فضا است.

همچنین بخوانید : معرفی کامل سبک مدرن معماری داخلی + 6 ویژگی و تصویر

شمشمین اصل نور طبیعی و مصنوعی در سبک مینیمال

بهترین نور برای این سبک، نور طبیعی است که سبب ایجاد گرما برای رنگ های سرد می شود. پنجره های بزرگ با پرده ای سبک و نازک از موارد جدانشدنی این سبک است. در طراحی دکوراسیون مینیمال، چراغ ها تنها نقش روشن کردن فضا را داشته و جنبه زیبایی و تزئینات ندارد. بهترین نوع نورپردازی استفاده از نور مخفی و لوسترهای ساده متناسب با سبک مینیمال است.

هفتمین اصل انتخاب فرش مناسب

برای انتخاب فرش در سبک مینیمال باید قوانینی را رعایت نمود. به طور کلی فرش هایی که در سبک مینیمال استفاده می شوند رنگی خنثی دارند. در انتخاب نوع طرح آن های نیز باید به سراغ طرح های هندسی یا ساده رفت. پس نتیجه میگیریم فرش با نقش و نگار در این سبک جایی ندارد. البته ظاهر فرش میتواند دارای شکل هندسی باشد اما ترجیحا به دنبال طرح های ساده می رویم.

این یک تصویر از دکوراسیون داخلی مینیمال است .

دکوراسیون داخلی مینیمال در فضاهای اداری

خصوصیات مبلمان

مبلمان های اداری که بصورت خاص در این سبک طراحی می شوند ابعاد کوچکی به نسبت باقی سبک ها دارد اما در حالت استاندارد طراحی و ساخته می شوند. البته اولویت اول راحتی بوده و سپس زیبایی آن مد نظر است.

 چیدمان اتاق جلسات

یکی از فضاهایی که در طراحی فضای اداری اهمیت زیادی دارد، اتاق جلسات است. یکی از مناسب ترین سبک ها برای دیزاین داخلی اتاق جلسات سبک مینیمال است. از آنجایی که زمان استفاده از اتاق جلسات طولانی بوده باید به سراغ طراحی های برویم که دارای جزئیات زیاد  نباشد و چشم بیننده را خسته نکند.

مشخصات سبک مینیمال

سبک مینیمال دارای مشخصه های خاصی بوده که با رعایت آن ها فضایی زیبا و اصولی پدید می آید:

  • سادگی مهم ترین اصل در اجرا به سبک مینیمال است.
  • نور طبیعی و توجه به عدم ایجاد محدودیت در ورود نور به داخل فضا مورد دیگری است که باید به آن توجه شود.
  • فضا به دور از هر گونه پیچیدگی یا تزئینات اضافه بوده که خود باعث آرامش ذهن در فضا می گردد.
  • تمامی اشکال هندسی ساده و به دور از زوایای غیرمعمول استفاده می شوند و بیشتر به سراغ فرم های مربع-مستطیل می رویم.
  • در سبک معماری مینیمالیست کسسوری ها در ساده ترین حالت خود انتخاب می شوند.

همچنین بخوانید : جامع ترین معرفی سبک کلاسیک معماری + 13ویژگی و تصویر

مزایای سبک مینیمالیست

هر فضایی که در آن حضور دارید مستقیما بر حالات روحی و ذهن شما اثر گذار است. اجرای هر سبک در نوع خود میتواند اثرات متفاوتی بر ذهن به جای بگذارد.

این یک تصویر ازدکوراسیون داخلی به سبک مینیمال است .

معمولا کسانی که به دنبال آرامش ذهنی خود هستند به سراغ سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی می روند. عدم پیچیدگی و سادگی فضا در سبک مینیمال باعث می شود شلوغی های ذهن کمتر نمود پیدا کرده و آرامش بیشتری پدید آید. تمامی المان های مورد استفاده در این سبک روی اصول بوده و در حال روحی تاثیر مثبتی به جای می گذارد. از جمله مزیت های دیگر این سبک عدم محدودیت استفاده در کاربری ها و فضا های مختلف می باشد. برای تمامی فضاها قابل استفاده بوده و ابعاد فضا بزرگ یا کوچک در این سبک اهمیتی نداشته، برای هردو قابلیت بهره برداری داشته و باعث زیبا تر شدن محیط می گردد. 

کیفیت یا کمیّت

سبک مینیمال جزء معدود سبک هایی است که بیشتر از کمیت بر روی کیفیت تمرکز دارد. در دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال تمامی اجزای تشکیل دهنده فضا باید کاربردی باشند به گونه ای که آرامش کاربران آن را فراهم کند. هر چه فضا خلوت تر و ساده تر باشد علاوه بر تامین آرامش باعث کاهش هزینه ها نیز می گردد. در این سبک نیازی نیست به سراغ انبوهی از اکسسوری ها برای تزئین فضای داخلی برویم که این سبک را ساده تر و اقتصادی تر میکند.

سهولت در نگهداری با سبک مینیمال

سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی به دلیل تعداد کم وسایل و سادگی محیط به راحتی قابل نگهداری است. کم بودن وسایل در این سبک ضعف محسوب نشده زیرا هر جز کاربردی بوده و به جای سهولت در نگهداری و حفظ محیط را به ارمغان می آورد. این سبک برای کسانی که روی بهداشت محیط خود حساس هستند بسیار مناسب است زیرا به دلایلی که قبل تر اشاره کردیم به راحتی قابل نظافت بوده و وقت کمتری می گیرد.

جمع بندی

سبک معماری مینیمالیست مناسب جامعه ی امروزی است. به علت حجم فشار و آشفتگی های ذهنی که امروزه دامن گیر همه اقشار جامعه است میتوانیم با انتخاب فضایی ساده، به دور از تزئینات اضافه و غرق در نور طبیعی مرهمی بر این گرفتاری های ذهنی بگذاریم. اگر به دنبال فضایی پر از آرامش هستید سبک مینیمال مناسب شماست.

13 پاسخ

  1. سوالی داشتم.
    خونه من نور زیادی نداره و پنجره هاش محدوده میتونم از این سبک برای خونه ام استفاده کنم؟ یه سری از وسیله های قبلیم طرح دارن میشه از این ها هم در این سبک استفاده کرد؟

    1. سلام و عرض ادب دوست عزیز
      مشکلی از بابت استفاده از سبک مینیمال برای شرایط شما وجود نداره. میتونید با نورپردازی مصنوعی نور فضارو تأمین کنید. البته در مورد استفاده از وسایل طرح دارتون اینو باید در نظر داشته باشید که اصل مهم این سبک سادگیشه. اما اگر اصرار به استفاده از وسایل قبلتون دارید پیشنهاد ما سبک ترانزیشناله که میتونید سبک مینیمالو با هر سبکی که می پسندید ترکیب کنید.

  2. سلام .

    ممنونم از مقاله خوبتون ..
    آیا الزاما از این سبک از رنگ های خنثی تر و ساده تر باید استفاده کرد؟؟ استفاده از رنگ های شاد مناسب نیست؟؟

  3. به نظرم این سبک برای کسایی که فرزند ندارند مناسبه
    چون رنگهای زنده و شاد داخلش نیست ممکنع بچه احساس خوبی نداشته باشه

    1. عرض ادب و احترام
      بستگی به روحیه کاربران فضا دارد. اگر شما روحیه ای پر شور دارید این سبک برای شما مناسب نیست و ممکنه بعد از مدتی بنظرتون خسته کننده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *