معرفی سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی ؟ 6ویژگی و تصویر

خاستگاه سبک صنعتی:

خاستگاه سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی را میتوان از زمان انقلاب صنعتی در قرن بیستم در کشور های اروپایی دانست. پس از این رویداد که باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها شد، همچینین با مواجه پدیده رشد جمعیت، بسیاری از مکان هایی که کاربری مسکونی نداشتند برای رفع مشکل مسکن تبدیل به فضاهایی برای سکونت شدند. بنابراین زیستن در این سبک از فضاها سبب پیدایش سبک صنعتی دکوراسیون گردید.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم

سمپل برد سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی

ویژگی مهم این سبک که آن را از باقی سبک ها متمایز می سازد این است که تمامی سطوح به نظر ناتمام می آیند. بدین معنا که میتوان تمامی زیر سازی ها را مشاهده نمود. به عنوان مثال تمامی پروفیل ها، اجزای تشکیل دهنده دیوار ها مانند آجر، تیر ها، لوله کشی های ساختمان، سیم کشی ها در معرض دید قرار دارند. و شاید بتوان گفت همین ناتمامی سطوح تشکیل دهنده فضا هستند که از این سبک، سبکی منعطف می سازد.

این یک تصویر از سبک دکوراسیون داخلی صنعتی است .

همچنین بخوانید : مقاله ی سبک روستیک در معماری داخلی

ویژگی های سبک دکوراسیون صنعتی:

در این سبک وسایل و عناصری که کمی قدیمی شدند در کنار وسایل امروزی و مدرن استفاده می شود که فضایی متفاوت ایجاد می کند. همانطور که توضیح داده شد، در سبک صنعتی برخلاف دیگر سبک های دیزاین داخلی از فرم خام مصالح استقبال می شود و بدون هیچگونه پوششی در فضای داخلی استفاده می شود. کانال های تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، لوله های تاسیسات، کابل های برق بصورت کامل قابل مشاهده هستند و پوششی برای تاسیسات در سبک صنعتی در نظر گرفته نمی شود.

پس همانطور که ذکر کردیم نیازی به تغییر رنگ در مصالح و رنگ آمیزی وجود ندارد و در حالت طبیعی خود نمایش داده می شوند که البته در بعضی موارد بنا به نظر طراح میتواند بخش هایی برای دیزاین داخلی رنگ آمیزی شود. یکی دیگر از خصوصیات بارز این سبک که به عنوان مولفه ای مهم از آن یاد می شود، سقف های بلند با تیر های نمایان است. که حال بنا به سازه ساختمان یا طراحی جنس این تیرها میتواند فلزی یا چوبی باشد. وسایل تزئینی با جنس فلزی، آویز های گوناگون، مبلمان های کابردی از دیگر خصوصیات سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی است.

کاربرد سبک معماری صنعتی:

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم این سبک اغلب در انبار ها و کارخانه ها استفاده می شد. برای اجرای این سبک در فضاهای دیگر باید آپارتمان های مسکونی، اداری، تجاری با سقف های بلند مورد استفاده قرار گیرد. در سال های اخیر استفاده از این سبک در فضاهای رستوران ها، کافه ها، کتاب فروشی ها بیشتر به چشم میخورد.

این یک تصویر از سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی است .

دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی: 

تمامی عناصری که در سبک صنعتی برای چیدمان به کار برده می شوند، باید به وجه کاربردی بودن آن توجه گردد. زیرا کاربردی بودن اجزا در این سبک اهمیت زیادی دارد. بسیار کم مشاهده می شود که یک وسیله در این سبک تنها جنبه تزئینی داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی به آن توجه شود الگوی پلان های باز است. در پلان های باز فضا به ندرت تفکیک شده و تفکیک فضایی مورد نظر را باید از طریق چیدمان مبلمان تامین نمود و این چیدمان به نوعی جایگزین دیوار می شود. که البته که بسته به نوع فضا و کاربرد آن میتوان تغییراتی در این روند ایجاد کرد.

رنگ در سبک صنعتی در طراحی داخلی:

برای انتخاب رنگ در سبک صنعتی بیشتر باید به سراغ رنگ های خنثی رفت به این شکل که استفاده از رنگ های روشن و متفاوت کمتر به چشم می خورد. همانگونه که معمولا در تاسیسات و سازه ساختمان ها بیشتر رنگ هایی چون طوسی، مشکی، نقره ای بیشتر دیده می شود این امر در انتخاب رنگ فضاهای داخلی هم دیده شده و کمتر از رنگ سفید در نوع خالص آن استفاده می شود.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره ی سبک معماری ساختار شکن (deconstruction) + نمونه تصاویر

به دلیل حس سردی که این رنگ ها القا می کنند، برای از میان بردن این حالت خشک در سبک صنعتی معماری داخلی از رنگ های قهوه ای، گردویی یا خرمایی میتوان به عنوان رنگ غالب استفاده نمود. از رنگ های خنثی هم برای اکسسوری ها و وسایل کوچک تر میتوان استفاده کرد. برای استفاده از رنگ های دیگر میتوان از رنگ های متنوع و طبیعی مصالح بهره گرفت. به عنوان مثال با استفاده از آجر، چوب های متنوع، فلزهای گوناگون میتوان طیفی وسیع از رنگ های طبیعی را وارد فضای داخلی کرد، بطوری که جلوه ی صنعتی آن هم حفظ می گردد.

البته که خود رنگ خاکستری به تنهایی از طیف سرد تا گرم وجود داشته و در کنار رنگ سفید میتواند ترکیب خوبی بسازد.

این یک تصویر از سبک صعتی در معماری داخلی است .

مبلمان در سبک صنعتی :

وقتی صحبت از مبلمان و اکسسوری برای فضایی به سبک صنعتی به میان می آید، باید به این نکته توجه نمود که حس و حال صنعتی آن حفظ شود. نکته دیگری که در انتخاب مبلمان سبک صنعتی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه نمود دوری جستن از هرگونه تجمل بوده و توجه ویژه به وجه کاربردی و شکل قدیمی آنها است به صورتی که افراط و تفریط در آن دیده نشود. یکی از مبلمان های جدا نشدنی در این سبک استفاده از یک میز با چوب طبیعی است که به شکل خام در محیط قرار داده میشود.

اگر هم دسترسی به وسایل قدیمی با ویژگی های ذکر شده دشوار بود میتوان از وسایلی که ظاهری شبیه به وسایل قدیمی دارند، استفاده نمود. برای از بین بردن یکنواختی فضا به سبک معماری صنعتی از تابلو نقاشی میتوان بهره جست. که البته محدودیتی از بابت سبک نقاشی وجود نداشته و بسته به بقیه اجزای دکوراسیون میتوان به سراغ سبک های مختلفی رفت. برای ایجاد حس طراوت و تازگی در محیط، گیاهان با ابعاد بزرگ میتوان گزینه ای مناسب باشد.

این یک تصویر از سبک صعتی است .

نورپردازی در سبک صنعتی :

برای تامین نور در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی اولین گزینه ما دعوت نور طبیعی به واسطه پنجره های بزرگ است. برای تامین نور مصنوعی در سبک صنعتی میتوان بیشتر از آباژور با پایه ی بلند و فلزی، و آویز های روشنایی بلند که از سقف آویزان میشوند، استفاده نمود.

ابن یک تصویر از سبک صنعتی در طراحی داخلی است .

جمع بندی :

سبک صنعتی بیشتر برای کسانی مناسب است که برای آن ها مدیریت و نظارت بر تمامی اجزای محیطی که در آن هستند اهمیت دارد. چون بدون هیچ مانعی، دید را به فضاهای مختلف محیط باز می کند. اگر شما از جمله کسانی هستید که از تجمل و وسایل غیرضروری دوری می جویند و در عین حال حس خام و خالص مصالح را دوست دارید، سبک معماری صنعتی انتخاب مناسبی برای شماست.

10 پاسخ

  1. دیوار ها حتما باید به شکل ناتموم باشن؟ یعنی یه تیکه آجر و یه تیکه سیمان؟ نمیشه تغییرش داد و رنگ سفید ساده داشته باشه؟

    1. عرض ادب
      در اصل شکل گیری چنین سبکی بخاطر همین فرم ناتمام و نمایش زمختی مصالح بوده. البته اگر این حالت براتون آزار دهنده اس میتونید از دیوار های با نمای آجر بصورت یکدست یا بتن اکسپوز استفاده کنید.
      البته اگر بصورت کامل با دیده شدن مصالح مشکل دارید به سراغ سبک ترانزیشنال برید و از ترکیب دو سبک، فضای مدنظرتونو خلق کنید.

  2. سلام ممنون بابت مقاله جذابتون
    اگر در یک متریال قدیمی مثل آجر باشه میشه اون را حفظ کرد یا حتما باید بازسازی بشه؟

    1. سلام و عرض ادب
      زادگاه این سبک از دل کارخانه ها بوده پس سقف بلند از شاخصه های این سبک است. البته باید توجه داشت این موضوع برای ما محدودیت ایجاد نکرده و در صورت محدودیت با اعمال تغییرات در باقی المان ها می توان از این سبک استفاده نمود.

  3. سلام این سبک خیلی شیکه
    امکانش هست فقط در یک اتاق از این سبک استفاده کرد؟ یا حتما باید کل فضا یک سبک باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *