تست سلیقه ی سبک دکوراسیون داخلی

جامع ترین معرفی سبک کلاسیک معماری + 13ویژگی و تصویر

این یک تصویر از سبک کلاسیک است .

سبک کلاسیک داخلی جزء سبک های اروپایی بوده که از قرن های هفده و هجده و نوزدهم الهام گرفته شده است. عناصر موجود در این سبک را میتوان به خانه های دوران یونان و رم باستان نسبت داد. تجمل گرایی واژه ای مناسب برای توصیف سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی بوده و بطورکل بر پایه تقارن و نظم است. از نورپردازی گرفته تا نحوه قرارگیری دیوار ها و وسایل باید به گونه ای باشد که حس قرینگی در محیط حفظ شود. تمامی رنگ های مورد استفاده در این سبک از طبیعت الهام گرفته شده است. رنگ هایی چون آبی، قهوه ای، سبز،خاکی، مشکی و بژ اغلب رنگ هایی است که در این سبک به چشم میخورد.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به سبک داخلی کلاسیک میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم

این تصویر سمپل برد سبک کلاسیک است .

سبک کلاسیک در معماری داخلی

استفاده از پارچه داخل یک فضای کلاسیک از مهمترین شاخصه های آن است و منظور تنها در مبلمان و پرده ها نبوده و دیوارکوب های پارچه ای نیز در این سبک زیاد به چشم می خورد. از جمله پارچه هایی که در این سبک استفاده می شود میتوان به تافته، مخمل، ابریشم، پنبه و کتان اشاره نمود. در طراحی داخلی کلاسیک از مواردی چون کفپوش های چوبی، سنگ برای کف سازی استفاده می شود. البته اجرای درست این سبک تکنیک های خاصی را می طلبد و اگر بصورت صحیح اجرا نشود، به شکلی زیاد از حد پر زرق و برق و مخل آرامش به نظر میرسد.

طراحی سبک دکوراسیون کلاسیک

طراحی داخلی به سبک کلاسیک جزء سبک هایی است که از فرهنگ در آن بهره گرفته می شود. تمامی مواردی که در تشکیل فضا به کار برده می شوند، سبکی متعادل و بافتی غنی را دارا هستند. برخلاف سبک هایی چون روستیک و صنعتی،  آشفتگی و هرج و مرج در آن دیده نمی شود. معمولا از جزئیات لوکس در این طراحی استفاده شده و پارچه های گران قیمت، مبلمان های لوکس، اکسسوری های خاص در آن به چشم می خورد.

وقتی از جزئیات در سبک کلاسیک صحبت می کنیم منظور جزئیات در تمامی اجزای تشکلیل دهنده ی محیط است. از نازک کاری و نقاشی های خاص در دیوار و طلا کاری سقف گرفته تا روکش های منبت کاری شده چوبی و شومینه های خاص شامل این موارد می شوند. سقف های بلند با القای حس شکوه، ستون هایی با تزئینات خاص با القای حس استحکام و در و پنجره های بزرگ از جمله مواردی است که در این سبک دیده میشود.

فرم لایه ای از دیگر موارد مهم و پرکاربرد در این سبک است. همه ی مواردی که در دیزاین داخلی استفاده می شوند دارای لایه بندی هستند. به عنوان مثال پرده و منسوجات از جمله مواردی هستند که میتوان به آن اشاره کرد. پس همانطور که اشاره شد لایه بندی به عنوان عنصری جدا نشدنی در این سبک به چشم می خورد.

این یک تصویر از سبک داخلی کلاسیک است .

همانطور که از قبل اشاره کردیم، پارچه و منسوجات لوکس جایگاه ویژه ای در این سبک دارد که در قسمت های مختلف طراحی داخلی استفاده می شود. گلدوزی های روی پارچه ها که اغلب هنر دست هستند از ویژگی های دیگر منسوجات در این سبک بوده است. یکی از مزایای استفاده از پارچه القای حس ملایمت و جذابیت به فضاست. ترکیب پارچه های مختلف همانگونه که اشاره کردیم به حالت لایه ای استفاده می شود. به عنوان مثال ترکیب مخمل در کنار تافته یا پارچه های ژاکارد طرح دار در کنار کتان از جمله مواردی است که در این سبک به چشم میخورد. همچنین استفاده از چرم، خز و پشم در این سبک طرفداران خاص خود را دارد.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک

عمق بخشیدن به اجزای تشکیل دهنده فضا از دیگر مواردی است که در طراحی به سبک کلاسیک به چشم می خورد. حتی همان شکل لایه ای نیز برا عمق بخشیدن به اجزا است. این عمق بخشی را میتوام با استفاده از رنگ ایجاد نمود. البته اغلب طراحان به استفاده از رنگ ها خنثی مانند کرم، بژ و سفید تمایل دارند. با این وجود می توان از  رنگ های تیره چون سبز تیره، قهوه ای، آبی تیره و قرمز هم برای عمق بخشی استفاده نمود.

طراحی داخلی به سبک کلاسیک دارای الگو های متعدد است. البته این تعدد در درجه اول به ایجاد عمق بصری کمک می کند. علت تاکید بر ایجاد عمق بصری کمک به ایجاد احساس راحتی در فضا است. دلیل دیگری که به سراغ پیروی از الگو ها میرویم این است که وقتی از الگو های متعدد در فضا استفاده می شود به چشم جذاب و زیبا بنظر می آید. همچنین احساس تازگی و سرزندگی ارمغان دیگر استفاده از این الگوها است.

همچنین بخوانید : معرفی کامل سبک مدرن معماری داخلی + 6 ویژگی و تصویر

پس تا اینجا متوجه شدیم که تقارن و قرینگی به شکلی که تعادل در آن حفظ شود از مهمترین پایه های طراحی به سبک کلاسیک است. پس توجه داشته باشید تمامی مواردی که در دیزاین به سبک کلاسیک به چشم میخورد از این تقارن پیروی نماید. 

این یک تصویر از سبک کلاسیک معماری میباشد .

طراحی خانه به سبک کلاسیک

هنگام طراحی یک فضا به سبک کلاسیک معمولا به این موضوع که اکسسوری ها و لوازم به کار رفته مربوط به دوره خاصی باشند توجهی نمیشود و در این موضوع چهارچوب پذیر نیست. پس میتوان ردی از سال ها و دوره های متفاوت را در این سبک مشاهده نمود. این خود یک مزیت ویژه در سبک کلاسیک است زیرا میتوان فرهنگ را با خواسته های کاربران فضا ترکیب نموده و نتیجه ای جذاب رقم زد. در طراحی داخلی به سبک کلاسیک تمامی اجزا در حالت حجیم استفاده می شود. در ادامه در این مورد توضیحات بیشتری ارائه می شود.

متریال مناسب در سبک کلاسیک

همانطور که گفتیم تجمل گرایی از ویژگی های اصلی این سبک است، پس در انتخاب متریال باید به سراغ متریال های لوکس با کیفیت بالا رفت. چوب یکی از متریال هایی است که در سبک کلاسیک طرفداران زیادی دارد. در انتخاب نوع چوب میتوان از چوب های گران قیمت چون راش، گردو، بلوط و افرا بهره برد. علاوه بر آن سنگ نیز یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین متریال ها در این سبک است.

پس در این مورد هم به سراغ سنگ هایی با کیفیت و مقاومت بالا می رویم. سنگ هایی چون مرمر، گرانیت، بلوستون و تراورتن میتواند انتخاب مناسبی برای این نوع دیزاین باشد. در سقف و دیوار استفاده از گچ بری های خاص، پارچه کوبی، پتینه و طلاکاری به چشم میخورد و طرفداران خود را دارد.

سبک معماری کلاسیک

انتخاب مبلمان:

در انتخاب مبلمان به سبک کلاسیک معماری همانطور که از نام این سبک پیداست اولین انتخاب مبلمان کلاسیک است. در این نوع از طراحی از مبلمان های بزرگ، مجلل و حجیم بیشتر استفاده می شود. حتی این ابعاد بزرگ در طراحی کابینت، میزناهارخوری، تخت خواب و موارد دیگر هم دیده می شود. نکته دیگری که حتما باید به آن توجه شود بهره گیری از کالاهای لوکس است. پس استفاده از چوب های قیمتی راش، گردو، بلوط و افرا در مبلمان بسیار به چشم میخورد.

همانطور که از قبل اشاره کردیم پارچه های لوکس در این سبک جایگاه ویژه ای دارد و از مخمل ترمه های درجه یک بیشتر استفاده می شود. غالب ترین رنگ در این سبک آبی، قرمز و قهوه ای است.

یکی از پر اهمیت ترین المان های تشکیل دهنده فضا در طراحی داخلی به سبک کلاسیک مبلمان است. پس برای انتخاب پارچه مبلمان ها به سراغ پارچه های لوکس در طرح های ساده و طرح دار می رویم. در انتخاب پارچه مبلمان باید توجه ویژه ای شود زیرا جذابیت اصلی یک فضای کلاسیک به مبلمان و جزئیات آن است.

همچنین بخوانید : سبک بوهو در دکوراسیون داخلی + 6نکته طلایی و تصویر

رنگ ها در سبک کلاسیک:

در طراحی به سبک کلاسیک همانطور که گفته شد به سراغ رنگ هایی برگرفته از دل طبیعت می رویم. زرد تیره یا خردلی برگرفته از رنگ ادویه ها، رنگ آبی برگرفته از دریا و آسمان، رنگ سبز زمردی، رنگ قرمز از یاقوت و گل ها و غیره هستند. البته استفاده از رنگ های براقی چون طلایی و نقره ای در تزئینات و پتینه دیوار ها به چشم میخورد.

اگر بخواهیم بطور کلی مشخصات رنگ های مورد استفاده در سبک کلاسیک را بدانیم تمایلی به استفاده از رنگ های خنثی به صورت تک و خالص وجود نداشته و بیشتر برای تکمیل آن به سراغ رنگ های زنده، تند و خالص می رویم و استفاده از این رنگ های در کف پوش ها، دیوارها، تزئینات کاربرد دارد. درصورت استفاده از رنگ های خنثی و سرد مانند بژ و کرم که در این سبک پرکاربرد به شمار می آید، باید حتما در کنار ان رنگ های گرم نیز استفاده شود.

زیرا ماهیت این سبک استفاده از رنگ های سرزنده می باشد. شاید بتوان بصورت خلاصه گفت که به کمک رنگ های زنده در تزئینات و مبلمان حال هوایی تازه به رنگ خنثی در زمینه می بخشیم.

انتخاب پرده ها به سبک کلاسیک در معماری:

در انتخاب پرده به سبک کلاسیک، به دنبال فرم های لایه ای می رویم. بطور کلی از الگو های مورد علاقه این سبک باید استفاده شود. حریر، مخمل، تافته، ابریشم از جمله مواردی است که میتوان در انتخاب پارچه به سراغ آن ها رفت و بصورت چند لایه با یکدیگر ترکیب نمود. به عنوان مثال یک لایه حریر به عنوان لایه اولیه، ترکیب مخمل و ترمه به عنوان لایه دوم و سوم میتواند بصورت والان در کناره ها به کار رود.

همچنین از پارچه هایی چون ژاکارد های خاص با طرح های اصیل نیز میتوان در این سبک بهره جست. آستر های ابریشمی از دیگر مواردی است که که به عنوان لایه اضافه تر در زیر حریر می توان استفاده کرد. پس پرده ها در فرم های ساده آویزان نشده و در قمست های کناری یا والان فرم ها و الگو های پیچیده استفاده می شود.

این لایه ای بودن پرده خود مجددا باعث ایجاد عمق و حجم میگردد. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه گردد استفاده از پرده های بلند از سقف تا زمین است. حتی در مواردی والان پرده میتواند روی زمین نیز کشیده شود و جلوه ای تازه و زیبا ایجاد نماید.

این یک تصویر از دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک است .

فرش و جنس کفپوش در سبک کلاسیک:

سبک کلاسیک در معماری به چوب و سنگ طبیعی و لوکس علاقه ای ویژه دارد. پس کفپوش های چوبی و سنگ های اسلب انتخاب خوبی برای این سبک هستند. در مواردی با دیزاین و استفاده درست از کفپوش ها می توان فرش ها را نیز حذف نمود اما در عین حال فرش های دستبافت لوکس با نقش و نگاره های زیبا نیز در این سبک جایگاه خود را دارد.

بخصوص در کشوری چون ایران که فرش های ابریشمی با کیفیت و لوکس بافته و تولید می شود که مشخصه های سبک کلاسیک را دارا هستند. استفاده از رنگ های سرزنده و طبیعی در فرش بافی ایرانی به وفور یافت می شود. پس در این مورد میتوان گفت سبک کلاسیک از انعطاف خوبی نسب به فرهنگ برخوردار است. زیرا از اکسسوری های لوکس استقبال میکند.

تزئینات به سبک کلاسیک:

در دیزاین خانه به سبک داخلی کلاسیک معماری به سراغ تزئینات لوکس می رویم. البته این تزئینات در جای جای خانه به چشم میخورد. نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که بیشتر از تعداد و میزان مجلل بودن این اکسسوری ها، تقارن اهمیت بیشتری دارد.

مجسمه های لوکس و وینتیج، تابلوهای خاص، تزئینات سرستون ها از جمله مواردی است که در این سبک به چشم میخورد. علاقه به تزئینات زیاد به این معنا نیست که این سبک از شلوغی و بی نظمی استقبال می کند بلکه همه چیز باید از اصول و نظم پیروی نماید. اکسسوری های بکار رفته در این سبک میتواند از متریال های گران قیمتی چون نقره، طلا، برنز و غیره باشد. همچنین ویترین های حاوی ظروف آنتیک در این سبک بسیار به چشم میخورد.

نورپردازی در سبک کلاسیک:

برخلاف دیگر سبک ها پرنور بودن چندان در این سبک اهمیت ندارد. در دیزاین داخلی به سبک کلاسیک از نورپردازی های غیر مستقیم می توان استفاده نمود اما نوع رایج تر آن استفاده از لوستر های حجیم، با متریال لوکس و تزئینات زیاد است که نور را محیط را تامین می نماید. لوسترهای دو شعله دیواری و آباژور های پایه دار از دیگر مواردی است که در بخش هایی که نور آن کم بوده میتوان استفاده نمود. نور های زرد رنگ و نور های آفتابی از مورادی است که در این سبک استفاده می شوند پس نور با رنگ های خاص در این طراحی جایگاهی ندارد.

این یک تصویر از سبک داخلی کلاسیک است .

فرم درب و پنجره ها در سبک کلاسیک :

وقتی از دیزاین داخلی به سبک کلاسیک صحبت می کنیم باید تمامی اجزاء نشان دهنده لوکس بودن و حالت سلطنتی آن باشد. پس درب هایی بزرگ، چوبی، ظریف با دستگیره هایی لوکس و پرآذین انتخاب خوبی است. فرم های درب ها نیز میتواند بنا به سبک داخلی از فرم های قوسی یا مستطیلی بهره جوید تا اوج ظرافت و زیبایی در فضا جریان پیدا کند. پنجره هایی که در این سبک نیز استفاده می شود تقریبا همین قوانین را پیروی می کند. پس پنجره هایی چوبی و بزرگ نیز در این روش پرکاربرد هستند.

همچنین بخوانید : مقاله ی سبک روستیک

جزئیات چیدمان کلاسیک :

نقطه کانونی:

وجود یک نقطه کانونی در سبک کلاسیک معماری از ویژگی های بارز این سبک است. از آن جایی که نقطه کانونی بر محیط مسلط بوده پس میتوان از پنجره با منظره ای زیبا، شومینه، یک اثر هنری به عنوان نقطه کانونی انتخاب شده و باقی لوازم مشرف به آن چیده شود.

پس فهمیدیم که وجود نقطه کانونی از الزامات طراحی به سبک کلاسیک است. یک میز غذاخوری بزرگ با منبت کاری های خاص و چیدمان صندلی ها به دور آن خود تشکیل یک نقطه کانونی را میدهد.

پذیرایی به سبک کلاسیک:

فضای پذیرایی یا غذاخوری در سبک کلاسیک باید به شکلی رسمی و لوکس چیده شود. استفاده از ظروف نقره، چینی و آنتیک در این سبک کاربرد دارد. علاوه بر آن استفاده از تمامی موارد ذکر شده باید به شکلی رسمی و دارای تقارن باشد.

جایگاه قاب بندی در سبک کلاسیک:

در سبک کلاسیک همه چیز دارای قاب است. قاب هایی با تزئینات و نقش نگار های زیبا که به دور عکس، تابلو نقاشی و آینه ها قرار می گیرد و نمایی لوکس و تماشایی به آن می بخشد. متریال این قابل می تواند از چوب های لوکس، برنج، برنز و نقره باشد.

تزئینات بدنه در سبک کلاسیک:

جزئیات و تزئینات در دیزاین به سبک کلاسیک بر ساختار فضاها نیز تمرکز دارد. همانطور که اشاره کردیم قاب بندی، گچ کاری های خاص سقف و دیوار،ستون ها و سرستون ها و در و پنجره ها و حتی نرده ها باید دارای جزئیات خاص خود باشد. پس تزئینات چوبی، گچی، برنزی دراین طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به آن توجه نمود.

همه چیز در این سبک نمایان است :

در سبک داخلی کلاسیک با توجه به لوکس بودن تمامی وسایل را بصورتی نمایان در فضا می چینند. در واقع نیازی نیست چیزی از نظر ها پنهان شود و این موضوع به وضوح در استفاده از ویترین لوازم آنتیک به چشم میخورد. البته این موضوع تنها محدود به فضای پذیرایی نشده و در اتاق خواب، آشپزخانه و نشیمن هم دیده می شود. به عنوان مثال وسایل عتیقه، ظروف چینی، گلدان ها تماما در معرض دید قرار میگیرند.

توجه به آشپزخانه:

آشپزخانه در سبک داخلی کلاسیک خود دارای ویژگی های خاصی است. ابعاد بزرگ و حجیم بودن اجزا شاید اولین چیزی باشد که در یک آشپزخانه به سبک کلاسیک به چشم می خورد. چوب های طبیعی بار رنگ هایی برگرفته از طبیعت با منبت و کنده کاری های خاص از دیگر مواردی است که در این سبک دیده می شود. قفسه های چوبی به حالت شلف که هیچ پوششی ندارند از دیگر موارد پرکاربرد در فضای آشپزخانه هایی به سبک کلاسیک هستند.

این یک تصویر از سبک کلاسیک است .

نگاهی به مزایا و معایب سبک کلاسیک:

در انتخاب سبک داخلی کلاسیک باید فاکتور های زیادی را از نظر بگذرانیم. اولین مورد ابعاد فضا می باشد که ظرفیت اجرای دکوراسیون به سبک کلاسیک را داراست یا خیر. مسئله بعدی هزینه سنگین اجرای سبک کلاسیک است که به دلیل لوکس بودن از هزینه زیادی برخوردار است. شاید مهم ترین موضوع این باشد که این سبک با روحیه کاربران آن همخوانی داشته باشد.

مزایا :

  • سبک معماری کلاسیک ویترینی از سلیقه و ثروت کاربران آن است.
  • تمامی وسایل و جزئیات مورد استفاده در این سبک دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و نیاز به تغییرات مدام وجود ندارد.
  • سبکی است که همیشه طرفداران خود را داشته و در چهارچوب زمان قرار نمیگیرد.

معایب :

  • به علت وجود تزئینات و اکسسوری های لوکس و زیاد، نیاز به نگهداری خاص و ویژه حس می شود.
  • یک فضا به سبک کلاسیک دارای انعطاف فضایی نسبت به باقی سبک ها نبوده و امکان جا به جایی دکوراسیون در آن بسیار کم است.
  • به لحاظ هزینه بالای طراحی و اجرا بودجه سنگین تری باید برای آن در نظر داشت.
  • برای کسانی که خواستار رنگ های خنثی در اطراف خورد هستند با توجه به استفاده از رنگ های زنده در این سبک، گزینه مناسبی به نظر نمی رسد.

جمع بندی:

بطور کلی در سبک کلاسیک همه چیز ماهیت خود را به گونه ای فریاد می زند. تزئینات، رنگ ها، مبمان حجیم، عتیقه جات همه و همه دست به دست هم دادند تا در عین تقارن فضایی خاص را به ارمغان آورند. از رنگ های سرد، چیدمان های غیر رسمی و بی نظمی باید دوری جست. در عین حال از انعطاف خوبی نسبت به فرهنگ را برخوردار است. اگر شما از جمله کسانی هستید که به دنبال فضاهای لوکس هستید و به عتیقه جات و وسایل آنتیک علاقه ای ویژه دارید، این سبک مناسب شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *