راهنمایی صفر تا 100 دکوراسیون اتاق کودک خاص + تصاویر نمونه

این یک تصویر از دکوراسیون اتاق کودک است.

طراحی اتاق کودک

نکاتی جالب درباره دکوراسیون اتاق کودک که باید بدانید!!

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در میزان آرامش و راحتی خواب کودکان، طراحی صحیح دکوراسیون داخلی اتاق کودک است. اتاق کودک تنها مکانی برای استراحت و خواب نیست، بلکه فضایی برای بازی، آموزش و پروروش خلاقیت نیز به شمار می آید و باید این فضا به گونه ایی طراحی و دیزاین شود، که این طراحی باید برای کودک محیطی ایمن، آرامش بخش، سراسر از انرژی مثبت باشد.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به دکوراسیون اتاق کودک میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم .

این یک سمپل برد از دکوراسیون داخلی اتاق کودک میباشد .

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودکان از جهات مختلفی دارای اهمیت فراوانی است. اتاق کودک نقش مهمی در رشد و توسعه شخصیت کودک داشته و تأثیرات بسزایی بر روحیه و رفتار او دارد. انتخاب رنگ ها، مبلمان، نورپردازی و تزئینات باید با دقت بالایی بوده و با توجه به نیازهای کودک بهترین انتخاب را داشته باشیم.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک بر موارد زیر اثر گذار است:

افزایش خلاقیت و یادگیری در کودکان:

یک دیزاین داخلی درست باعث می شود که خلاقیت و تمایل به یادگیری را در کودک تقویت شود. با استفاده از رنگ های گوناگون، الگوهای جذاب، می توان محیطی پویا و زیبا برای کودک ایجاد کرد، که او را به یادگیری هرچه بیشتر، کشف مهارت و تقویت استعداد های پنهان سوق داد.

این یک تصویر از طراحی داخلیی اتاق کودک میباشد .

تأثیر بر روحیه و احساسات کودکان:

انتخاب صحیح عناصر در دکوراسیون اتاق کودک می تواند به ایجاد محیطی آرامش بخش و دلپذیر کمک نموده که در آن کودک می تواند به خوبی فعالیت های روزانه خویش را دنبال نموده و در عین حال محیطی امن برای استراحت ایجاد کند و از خواب کافی و باکیفیت بهره مند شود. همچنین انرژی مثبت و شادابی در کودک زیاد می شود و کودک سالم تری رشد می یابد.

با توجه به تحقیقات روانشناسان و محققان در سراسر دنیا، شخصیت افراد در کودکی شکل می گیرد و رفتار آن ها در بزرگسالی ریشه در کودکی آن ها دارد. به عنوان مثال استفاده از تخت های دو طبقه در اتاق کودک همه گیر شده که خود به لحاظ روانشناختی دارای ضعف هایی است.

این یک تصویر از دکوراسیون اتاق کودک میباشد .

در طبقه پایین این تخت ها معمولا کودک احساس محبوس بودن داشته و در طبقه بالا احساس ناامنی از جهت پرت شدن به کودک القاء می شود. البته که در بعضی از اتاق ها به دلیل کمبود فضا، ناگزیر به استفاده از این نوع تخت هستیم که باید در نظر داشت با طراحی صحیح این نوع تخت ها در دکوراسیون اتاق کودک می توان از بار روانی وارده به کودک جلوگیری کرد.

اهداف طراحی دکوراسیون برای اتاق کودکان

برای طراحی اتاق کودک باید هدف هایی را دنبال نمود تا یک فضای دلنشین و سالم برای استراحت و رشد کودک بوجود آورد. این اهداف شامل موارد زیر می باشد:

فضای ایمن و سالم:

استفاده از متریال و مصالح، مناسب و ایمن از جمله موارد مهمی است که در دکوراسیون داخلی اتاق کودکان باید رعایت شود. به عنوان مثال متریال استفاده شده نباید دارای مواد مضر و سمی باشد، همچنین از مقاومت بالایی باید برخوردار بوده تا کودک نتواند قطعاتی از آن را جدا کرده و داخل دهان خود کند. انتخاب مبلمان با لبه های گرد باعث می شود تا خطرات ناشی از برخورد سر و بدن با لبه های تیز کاهش پیدا کند. همچنین اشیاء خطرناک نباید در دسترس کودک بوده و بهتر است در ارتفاع بالاتری نسبت به قد کودک قرار گیرد تا از صدمات ناشی از کنجکاوی کودکان جلوگیری شود.

این یک تصویر از دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک است .

ایجاد محیطی آرام:

دکوراسیون اتاق کودک باید محیطی آرام و بدون سروصدا باشد، به گونه ای که هیاهوی داخل و خارج از اتاق نباید مزاحم خواب و استراحت کودک شود. که ارمغان این آرامش، روانی سالم و روحیه ای شاد در نتیجه خواب خوب است.

بهینه سازی فضا:

باید فضای اتاق کودک به بهینه ترین حالت ممکن باشد. فضاهای ذخیره سازی کافی برای اسباب بازی و وسایل کودک از جمله مواردی است که به بهینه سازی فضا کمک شایانی می کند. همچنین با چیدمان صحیح وسایل در دکوراسیون اتاق کودک می توان به بهینه کردن فضا کمک نمود.

تقویت خلاقیت در دکوراسیون داخلی اتاق کودکان:

ساخت فضاهایی برای بازی و فعالیت های هنری خود به افزایش هوش و ابتکار کودک کمک میکند. همچنین استفاده از رنگ های گوناگون و الگوهای جذاب برای اتاق کودک باعث پرورش قوه تخیل در کودک می شود. علاوه بر آن انتخاب اسباب بازی ها و کتاب های مناسب می تواند به تقویت خلاقیت کودک نیز کمک کند.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون اتاق کودک پسرانه و دخترانه

طبق تحقیقات روانشناسان و متخصصان از سراسر دنیا، رنگ ها می توانند تاثیر بسیار زیادی در روحیه و احساسات کودک ایجاد کنند. همچنین باید در نظر داشت این احساسات هستند که شخصیت کودکان را شکل می دهد. پس انتخاب رنگی مناسب برای سطوح و وسایل از موضوعات مهم برای طراحی اتاق کودک است. که البته در نظر داشته باشید که این موضوع نیازمند دانش و تخصص در طراحی و روانشناسی رنگ است. به عنوان مثال رنگ قرمز می تواند باعث افزایش حس اضطراب و تنش در کودکان شود. حتی به تن داشتن یک تیشرت قرمز میتواند باعث افزایش هیجان کاذب و بی قراری در کودکان بیش فعال گردد.

تأثیر رنگ ها بر روحیه و رفتار کودکان

رنگ ها می توانند تأثیرات متفاوتی بر روحیه و رفتار کودکان داشته باشند که در ادامه برخی از رنگ های پرکاربرد را بررسی میکنیم:

رنگ کرم در دکوراسیون اتاق کودک:

این رنگ حس آرامش، امنیت و سرزندگی را به همراه خود دارد. همچنین هیچگاه خسته کننده نیست و قدیمی نمی شود در نتیجه برای رنگ زمینه انتخاب مناسبی است. از جمله مزایای استفاده از این رنگ، عدم تفکیک جنسیت می باشد.

رنگ سبز در دکوراسیون اتاق کودک:

این رنگ برای کاهش تنش، اضطراب و خستگی مناسب است و می تواند به ایجاد یک محیطی شاد و پویا برای کودک کمک کند. رنگ سبز یادآور طبیعت بوده که خود القاء کننده حس تعلق خاطر و آرامش می باشد.

رنگ زرد در دکوراسیون اتاق کودک:

این رنگ به تقویت احساس مثبت اندیشی، شادی و سرزندگی در کودکان کمک می کند. اما، استفاده بیش از حد از رنگ زرد ممکن است باعث تحریک و بی قراری شود. زیرا تحقیقات نشان داده است که نوزادان در اتاق هایی که از رنگ زرد پوشیده شده اند بیشتر احساس بی قراری داشته و بیشتر گریه میکنند. پس بهتر است رنگ زرد را با رنگ های دیگر ترکیب کنیم.

رنگ آبی در دکوراسیون اتاق کودک:

رنگ آبی می تواند تداعی کننده ثبات، امنیت و آرامش باشد و به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. همچنین این رنگ برای ایجاد محیطی آرام و مناسب برای خواب کودک مناسب است. البته باید توجه داشت بعضی از طیف های رنگ آبی می تواند باعث ایجاد حس افسردگی در پی کاهش میزان متابولیسم شود. آبی رنگی است که می تواند تمرکز و توجه کودک را افزایش دهد. استفاده از این رنگ یک انتخاب مناسب برای طراحی اتاق کودک است.

رنگ قرمز در دکوراسیون اتاق کودک :

قرمز رنگی است که باعث احساس هیجان، اشتیاق و افزایش میزان توجه می شود. که می تواند احساسات قوی و تحرک را در کودک برانگیزد. به علت بالا بردن میزان متابولیسم بدن، استفاده بیش از حد از آن ممکن است باعث بی قراری و تحریک پذیری شود.

رنگ صورتی:

داشتن این رنگ در اتاق خواب کودک می تواند احساس محبت و آرامش را تقویت کند. این رنگ همچنین به کاهش احساسات منفی و افزایش حس امنیت کمک می کند. البته باید در نظر داشت در نظر خیلی ها رنگ صورتی علاوه بر القای آرامش می تواند حس ناپختگی را در مخاطب زنده کند.

 رنگ نارنجی:

این رنگمیتواند حس خلاقیت، تعادل و ماجراجویی را در مخاطب ایجاد کند. رنگ نارنجی باعث تقویت حس برون گرایی که در نتیجه آن باعث تقویت حس ارتباطات اجتماعی کودک گردد. البته باید در نظر داشت که استفاده بیش از حد از این رنگ مناسب نبوده و باعث ایجاد بی قراری و اختلالات در خواب کودک می شود. پس باید در استفاده از این رنگ احتیاط لازم را به عمل آورده و از ترکیب آن با رنگ های دیگر استفاده نمود.

 رنگ بنفش:

این رنگ ترکیبی از قرمز و آبی بوده که ویژگی های مخصوص این رنگ ها را در خود جای می دهد. همچنین این رنگ در دکوراسیون داخلی اتاق کودکان نمایانگر حس آرامش، قدرت، هیجان و صداقت است. البته باید توجه داشت هرچه میزان رنگ آبی در ترکیب آن بیشتر باشد، باعث القای حس ناامیدی را در مخاطب ایجاد می کند اما هر چه میزان رنگ قرمز در این ترکیب زیاد تر باشد باعث بیشتر شدن حس هیجان و جنب و جوش می گردد.

رنگ خاکستری در دکوراسیون اتاق کودک:

استفاده از رنگ خاکستری به دلیل ایجاد حس بی تفاوتی بصورت یکدست برای اتاق کودک پیشنهاد نمی شود. زیرا در بعضی موارد نمادی از افسردگی و نبود نشاط است. در صورت استفاده از رنگ خاکستری باید به ترکیب آن با رنگ هایی که دارای گرما و نشاط بیشتری دارند، اندیشید تا این خاصیت خسته کننده آن را خنثی نماییم.

پیشنهاد اولیه شرکت اکسیر سازه برای انتخاب رنگ بندی دکوراسیون اتاق کودک استفاده از رنگ های خنثی در پس زمینه بوده به عنوان مثال رنگ کرم، رنگ های پاستیلی و رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی و در ادامه از رنگ هایی گرم چون قرمز، زرد، سبز، نارنجی و بنفش به عنوان رنگ ثانویه و در اکسسوری ها و مبلمان استفاده شود. اگر فرزند شما بسیار پرانرژی است، استفاده از رنگ هایی چون آبی، سبز و بنفش مناسب بنظر می رسد.

برای نوزادان استفاده از رنگ های آرامش بخش مانند آبی و سبز می توان استفاده کرد تا یک محیط آرام و مناسب برای خواب به وجود بیاید. برای کودکان بزرگتر که به یک فضای بازی و فعالیت نیاز دارند، می توان از رنگ های پرانرژی تر مانند زرد و نارنجی استفاده کرد.

کاغذ دیواری طراحی اتاق کودک:

استفاده از کاغذ دیواری با طرح و الگوی کودکانه انتخابی مناسب برای پوشش دیوار ها بنظر می رسد. البته باید در انتخاب الگوها احتیاط عمل بیشتری به خرج داد تا با بالاتر رفتن سن کودک جذابیت خود را از دست نداده و قابل استفاده باشد.

انتخاب مبلمان و چیدمان مناسب

در طراحی اتاق کودک باید به سراغ انتخاب مبلمانی ایمن و استاندارد باشیم تا علاوه بر حفظ امنیت کودک، از نظر جسمانی از سلامت بیشتری را برخوردار باشد. همچنین علاوه بر زیبایی و دیزاین مناسب باید همه اجزای تشکیل دهنده اتاق کارآمد باشند.

استفاده از مبلمان های چندمنظوره در دکوراسیون داخلی اتاق کودکان مانند تخت های دارای کشو و میزهای تحریر با فضای ذخیره سازی می تواند به بهینه سازی فضا کمک کند. چیدمان باید به گونه ای باشد که کودک به راحتی بتواند به وسایل خود دسترسی پیدا کند. همچنین مسیرهای حرکتی در اتاق باز و بدون مزاحمت برای کودک باشد. این موضوع اجازه می دهد که کودک به راحتی در اتاق حرکت کند و با وسایل برخورد نداشته باشد. برای چیدمان ابتدا از وسایل اصلی با ابعاد بزرگتر شروع کنید و بقیه وسایل را مطابق با آن بچینید.

نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب کودک

یکی از عناصر کلیدی در طراحی دکوراسیون اتاق کودک توجه به اهمیت نوع نورپردازی است. نورپردازی صحیح و اصولی تأثیرات قابل توجهی بر راحتی، ایمنی و روحیه کودک دارد. نورپردازی درست می تواند محیط را امن و راحت برای کودک جلوه کند. نور کافی و مناسب می تواند از ایجاد سایه ها و تاریکی در اتاق جلوگیری کند که باعث ترس و ناامنی کودک نشود.

نورهای شدید و روشن در ساعات خواب ممکن است باعث اختلال در چرخه خواب کودک شود. اما استفاده از نور ملایم و مناسب در موقع خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب کودک کمک کند. نورهای گرم و ملایم می توانند احساس آرامش و امنیت را در کودک تقویت کنند، در حالی که نورهای سرد و روشن، به افزایش انرژی و تمرکز منجر می شود. پس بهتر است موقع خواب کودک از نورپردازی گرم و ملایم استفاده کرد.

در انجام نورپردازی در این سبک از طراحی داخلی بهتر است از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی استفاده کرد و از مزایای هرکدام به صورت جداگانه بهره مند گردید.

نورپردازی طبیعی:

از جمله مزایای نور طبیعی میتوان به این نکته اشاره نمود که با تغییرات روز و شب هماهنگ است و می تواند به بهبود چرخه خواب کودک کمک کند. همچنین، نور طبیعی در دکوارسیون اتاق کودک می تواند باعث افزایش روحیه و انرژی کودک شود زیرا وجود پنجره های بزرگی که دعوت کننده نور طبیعی هستند باعث ارتباط کودک با محیط بیرون و درون باشد.

نورپردازی مصنوعی:

نورپردازی مصنوعی می تواند در هنگام شب و نبود نور طبیعی برای تامین نور محیط به کمک ما می آید. استفاده از لوستر های مناسب اتاق کودک در کنار آباژورهای کودکانه مناسب به نظر می رسند. همچنین نور سقفی، تاکیدی و مخفی در دکوراسیون داخلی اتاق کودکان می تواند به تکمیل یک نورپردازی مناسب و خوب کمک کند.

سخن پایانی

اتاق کودک از جمله فضاهاییست که در طراحی آن باید حساسیت ویژه ایی به خرج داد زیرا همانگونه که از قبل اشاره کردیم شخصیت کودک از سنین پایین شکل می گیرد. در طراحی دکوراسیون اتاق کودک میتوان از ایده های زیادی استفاده کرد. در کودکان بالای شش سال میتوان از نظرات خود کودک که کاربر آن فضاست، بهره مند شد و فضایی متناسب با احساسات و علایق کودک شکل داد.

انتخاب رنگ، الگو، بافت، میزان نور و نوع مبلمان مورد استفاده در اتاق کودک جزو نکات مهم حساسی است که در دکوراسیون اتاق کودک نیازمند تخصص و تجربه می باشد. شما میتوانید با کمک گرفتن از شرکت اکسیر سازه یک طراحی و دکوراسیون اصولی برای فرزند خود به ارمغان بیاورید. شرکت اکسیر سازه از طراحی تا اجرا همراه شماست.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *