معرفی سبک دکوراسیون ایرانی(آپدیت 1403) + تصاویر نمونه جذاب

این یک تصویر از سبک دکوراسیون ایرانی است.

سبک دکوراسیون ایرانی، یکی از اصیل ترین و جذاب ترین سبک های معماری می باشد، که سال های طولانی است در فضاهای مختلف طراحی و اجرا می شود. به دلیل وجود جزئیات فوق العاده که خاص این سبک می باشد طرفداران زیادی را از قشر ها و سنین مختلف به خود جذب نموده است. البته این را هم باید در نظر گرفت که به دلیل القای حس نوستالژیک جاری در این سبک، ایرانیان ارتباط فوق العاده ای با آن دارند.

از دیگر حسن های این سبک می توان به ترکیب پذیری آن با سبک های مختلف اشاره نمود. البته باید توجه نمود که امروز سبک ایرانی نیز در نوع مدرن خود در فضای داخلی استفاده میشود که راحتی زندگی مدرن را در کنار اصالت معماری ایرانی پدید آورده است.

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

با نگاهی به سبک دکوراسیون ایرانی می توان تاریخ کهن پارسی را در کنار نشانه هایی از المان های سبک کلاسیک در آن مشاهده نمود. یکی از شاخصه های اصلی این سبک هارمونی بین خطوط بکار رفته در بستر فضا با مبلمان مورد استفاده، می باشد. خط های منحنی قوس های ایرانی در کنار مبلمانی با خطوط نرم و جذاب ترکیبی دلنشین می سازد.

باید در انتخاب مبلمان به این نکته توجه نمود که تمامی اجزای تشکیل دهنده فضا با یکدیگر از تناسب و توازن برخوردار باشند، همچنین در انتخاب مبلمان باید به این نکته توجه داشت که تنوع فرمی زیاد باعث درهم ریختگی فضا می گردد، پس با احتیاط بیشتری عمل میکنیم. استفاده از وسایل وینتیج و قدیمی نیز در این سبک کاربرد دارد.

همچنین بخوانید: معرفی کامل سبک مدرن معماری داخلی + 6 ویژگی و تصویر

ایجاد نقطه کانونی جلوه فضای شما را چند برابر کرده و به آن شکل می دهد. پس در این سبک از طراحی داخلی مواردی چون یک پنجره با منظره زیبا، شومینه، تابلو هنری یا تلویزیون میتوان به عنوان نقطه کانونی  استفاده نمود. سپس همه اجزا را با توازن و تقارن حول این نقطه میچینیم.

سمپل برد زیر جهت درک هرچه بیشتر ویژگی ها و المان های مربوط به دکوراسیون سبک ایرانی میباشد و در ادامه ی آن به بررسی جزئی تر این سبک میپردازیم .

این تصویری از سمپل برد سبک ایرانی است .

  رنگ در طراحی دکوراسیون ایرانی

برای انتخاب رنگ برای این سبک از طراحی داخلی به سراغ رنگ های خنثی مانند سفید و کرم می رویم. البته این نکته را باید توجه نمود که استفاده از رنگ های سرزنده نیز جای خود را دارد. پس در انتخاب اجزای تشکیل دهنده فضا مانند مبلمان و اکسسوری های موجود به سراغ استفاده از رنگ های پر انرژی می رویم. رنگ هایی چون قرمز لاکی، زرشکی، آبی، سبز و قهوه ای انتخاب مناسبی برای این سبک هستند. در انتخاب رنگ تابلو های هنری  نیز می توان از رنگ های زنده برای روح بخشیدن به محیط استفاده نمود.

نور در طراحی خانه های ایرانی:

نور طبیعی از عناصر مهم طراحی به سبک دکوراسیون ایرانی است. پس در درجه اول برای تأمین نور محیط به سراغ پنجره های بزرگ برای دعوت نور می رویم. البته این را نیز باید در نظر داشت که حفظ حریم خصوصی از دیرباز در معماری ایرانی مورد توجه بوده و برای تکمیل این پنجره ها نیاز به نصب پرده ای به عنوان حفظ حریم محیط داخلی است. همچنین می توان از نور مصنوعی برای تکمیل نورپردازی استفاده نمود. لوستر، هالوژن سقفی، نور مخفی از جمله مواردی است که امروزه در دکوراسیون سبک ایرانی برای تأمین نور استفاده می شوند.

این یک تصویر از دکوراسیون خانه ی ایرانی است .

متریال های گوناگون در سبک دکوراسیون ایرانی

انتخاب پارچه در دکوراسیون ایرانی

الگو های پارچه های مورد استفاده در سبک دکوراسیون ایرانی دارای طرح های خاص و ویژه ای است. به عنوان مثال الگوهایی چون بته جقه، گلدار،داماس و گل مرغی از جمله طرح های پرکاربرد در این سبک بوده هستند. پارچه هایی با جلوه ای مات، الیاف لوکس طرح های خاص بطور کل از مشخصه های اصلی منسوجات در سبک ایرانی است.

همچنین بخوانید : صفر تا 100 سبک معاصر در دکوراسیون داخلی + تصاویر نمونه

به عنوان مثال مواردی چون ترمه، داماسک، ابریشم، تافته، مخمل و بروکات از جمله پارچه های گران قیمت ایرانی هستند. البته باید توجه داشت به علت تراکم طرح و نقش در این نوع پارچه بصورت کنترل شده باید استفاده گردد. اگر در انتخاب پارچه رومبلی به سراغ طرح های پر نقش رفتیم میباست در قسمت های دیگر را به شکلی ساده تر انتخاب نمود تا تعادل فضا برقرار گردد.

یکی از مزایای استفاده از پارچه های ایرانی این است که به علت تنوع در نقش و رنگ، تمامی سلیقه ها را پوشش داده و این امکان را فراهم می نماید تا انتخابی مناسب با سلیقه کاربران مجموعه داشته باشیم. البته این را هم باید در نظر داشت به علت نفیس بودن این نوع پارچه ها بودجه بالاتری برای بهره گیری از آن ها در سبک دکوراسیون ایرانی نیاز داریم.

استفاده از چوب در دکوراسیون ایرانی

چوب به عنوان متریالی که حس گرما و صمیمیت را در محیط القاء مینماید، در این سبک جز عناصر مهم به شمار می رود. به عنوان مثال استفاده از پارکت یا کفپوش های چوبی را میتوان یکی از ویژگی های سبک سنتی دانست. البته باید در نظر داشت که انتخاب چوب برای کف اجباری نبوده و میتوان سرامیک و سنگ را نیز جایگزین آن نمود.

این تصویری از طراحی داخلی منزل ایرانی است.

چوب هایی که برای این سبک بیشتر استفاده می شوند شامل مواردی چون گردو، افرا، ماهوگانی و گیلاس می شود. یکی از بیشترین عناصری که در طراحی داخلی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد چوب ها هستند و شاید بتوان گفت عنصر کلیدی در این سبک چوب می باشد. از آنجایی که هنر منبت و معرق در ایران سابقه ای دیرینه داشته و استفاده از اجزای چوبی با نقش و نگار های خاص نیز کاربرد خاص خود را دارد. در اکسسوری ها، تاج مبلمان، پایه میز و صندلی ها میتوان از این هنر زیبا و ارزشمند در دکوراسیون سبک ایرانی استفاده نمود.

استفاده از کاشی لعابی در سبک دکوراسیون ایرانی

کاشی لعابی از جذاب ترین متریال های ساختمانی با تنوع بسیار زیاد از گزینه های محبوب در سبک ایرانی است. کاشی های لعابی تکه سنگی مصنوعی هستند که از جنس سفال بوده و سطح آن با لعاب که لایه ای شفاف و شیشه ای است، کاور می شود. مبدأ پیدایش این متریال کشور ایران بوده و در طرح ها و رنگ های گوناگون در دسترس هستند. از این نوع کاشی ها در دیزاین فضای آشپزخانه، تراس، بالکن، سرویس بهداشتی و پاسیو میتوان استفاده نمود و از زیبایی های خاص آن بهره جست.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ی سبک معماری ساختار شکن (deconstruction) + نمونه تصاویر

استفاده از آجر در دکوراسیون به سبک ایرانی

در حدود 5000 سال است که از آجر به عنوان متریالی پرکاربرد در صنعت ساختمان استفاده می گردد. هنر آجر چینی در کشور ما از دیرباز مورد استقبال همگان بوده است. استفاده از آجر هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی جذابیت های بصری فوق العاده بخاطر تنوع چیدمان ارائه میکند. در دکوراسیون داخلی ایرانی، آجر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. یک دیوار با متریال آجری میتواند حسی از گرما و صمیمیت را به فضای داخلی هدیه کند.

Iranian style decoration2 5

از آجر چینی میتوان هم در سقف با چیدمان خاص، هم در کف و دیوارها استفاده نمود. چیدمان هایی چون حصیری، هشت و گیر، فخر مدین، مشبک جناغی، رگ چینی و نیما نیم از جمله فرم های زیبا و پر کاربرد در این سبک می باشد.

استفاده از سنگ در سبک دکوراسیون ایرانی

سنگ به عنوان متریالی در دسترس در کشور ایران از جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمان سازی برخوردار است. به دلیل تنوع در طرح و رنگ میتوان متناسب با دکوراسیون داخلی طراحی شده، سنگی مناسب استفاده نمود. 

اکسسوری خانه به سبک ایرانی:

فرش، گلیم، قالیچه:

فرش و گلیم، از عناصر اصلی و نفیس دکوراسیون سنتی ایرانی هستند. می‌توان از یک فرش یا گلیم با طرح و رنگ سنتی، در گوشه خانه خود بهره گرفت. طرح هایی چون ترنج، خشتی، شاه عباسی، بته ای، درختی، ترکمن، ماهی درهم و گلدانی از جمله مواردی است که میتوان در فضای داخلی استفاده نمود.

همچنین بخوانید : سبک بوهو در دکوراسیون داخلی + 6نکته طلایی و تصویر

پشتی های ایرانی:

پشتی، یکی دیگر از مواردی است که در دکوراسیون سبک ایرانی استفاده می شود. پشتی های ترکمن از طرح هایی است که بیشترین کاربرد را در این سبک دارند.

تصویری از دکوراسیون ایرانی .

ظروف سنتی ایرانی در سبک ایرانی:

سبک دکوراسیون ایرانی مملو از هنر دست و زیبایی های اصیل است. ظروف سفالی، برنجی، مسی، ظروف قلم زنی، خاتم کاری و  ظروف میناکاری شده از جمله مواردی است که میتوان در دکوراسیون داخلی استفاده نمود.

گیاهان آپارتمانی در سبک دکوراسیون ایرانی:

در سبک ایرانی در معماری ایرانی، حیاط مرکزی به عنوان جزئی جدا نشدنی برای دعوت طبیعت به فضای خانه استفاده می شد. با گذشت زمان و تراکم جمعیت، خانه های ویلایی به آپارتمان تبدیل شده و حیاط مرکزی جای خود را به تراس، بالکن و ایوان داد. برای بهره گیری هرچه بیشتر از طبیعیت میتوان از گیاهان آپارتمانی در فضای داخلی نیز بهره گرفت.

احتیاط در چیدمان دکوراسیون داخلی به سبک دکوراسیون ایرانی:

  • به تناسب طرح ها و رنگ های مبلمان و اکسسوری ها باید توجه شود.
  • استفاده بی رویه از المان های سنتی باعث ایجاد هرج و مرج در محیط می گردد. پس باید از اکسسوری مناسب در مکان مناسب استفاده گردد.
  • در دکوراسیون ایرانی باید به کاربردی بودن فضا باید توجه شود.
این یک تصویر از سبک ایرانی در معماری داخلی است.

طراحی خانه ای به سبک ایرانی:

در مجموع می توان گفت سبک معماری ایرانی بیشتر تناسب را با بستر خود داشته است. تلفیقی از هنر و فن پدید آوردنده سبک دکوراسیون ایرانی بوده که بناهایی جذاب پدید می آورد. همانطور که از قبل به بعضی موارد اشاره کردیم، عناصری چون حیاط مرکزی، گنبد، بادگیر، رواق و ایوان تشکیل دهنده یک فضا با معماری ایرانی هستند.

در سبک ایرانی توجه ویژه ای به بستر و موقعیت ساختمان شده و در نتیجه از مصالح طبیعی متناسب با اقلیم هر منطقه در ساخت بناهایی مقاوم استفاده می شود. همانگونه که پیش تر اشاره کردیم حیاط مرکزی در گذشته فضایی ویژه در معماری ایرانی بود که امکان دورهمی های خانوادگی را فراهم می ساخت. با حذف این عنصر ارزشمند به دلیل تراکم جمعیت از خانه های ایرانی میبایست با خوانشی جدید این فضا را ایجاد نماییم. حال میتوانیم با تعریف فضاهایی مخصوص معاشرت که در ارتباط با فضای داخل و خارج است این امکان را فراهم نمود.

دکوراسیون داخلی سبک ایرانی مخصوص خانه های کوچک:

در طراحی خانه به سبک دکوراسیون ایرانی باید به چند نکته توجه نمود تا فضایی با کیفیت و دلچسب پدید آید. به دلیل محدود بودن فضا باید به متناسب با فضای موجود، فضایی دلنشین طراحی شود. به عنوان مثال در انتخاب رنگ به سراغ رنگ های خنثی و روشن می رویم که فضا ما را بزرگتر از آنچه که هست جلوه دهد.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره ی دکوراسیون داخلی روستیک + 5ویژگی و تصویر

از رنگ های دیگر همچون قهوه ای، زرشکی یا آبی تیره در جزئیات استفاده می شود تا علاوه بر ایجاد تنوع در فضا به محیط عمق ببخشد. همچنین میتوان برای هویت دادن به فضا از فرش با طرح ایرانی در رنگهای روشن استفاده نمود. در انتخاب مبلمان نیز به سراغ مبلمان های ظریف و کوچک می رویم تا از پرت فضا جلوگیری کنیم.

این یک تصویر از سبک طراحی دکوراسیون ایرانی است.

برای طراحی و چیدمان دکوراسیون سنتی منزل کوچک، می‌توانید با به کار گرفتن چند پارامتر ساده، فضایی گرم و صمیمی و دلنشین برای خود و خانواده‌تان ایجاد کنید. برای این کار، لازم است به نکاتی توجه کنید تا بتوانید از فضای کوچک خود به بهترین نحو استفاده کنید. استفاده از آینه با نگاهی به آینه کاری های قدیمی، پرده های روشن، اکسسوری های سنتی اما ساده در کنار گیاهان آپارتمانی تکمیل کننده یک دیزاین داخلی به سبک دکوراسیون ایرانی است. اگر فضا به اندازه کافی داشتیم میتوان از یک تخت چوبی قدیمی با گلیم و پشتی روی آن در تکمیل دکوراسیون داخلی خود استفاده کرد. 

جمع بندی:

سبک دکوراسیون ایرانی سرشار از حس گرما و صمیمیت بوده و یادآور فرهنگ، هنر و اصالت است. اگر شما از جمله کسانی هستید که به جزئیات جذاب هنر ایرانی علاقه مندید سبک ایرانی انتخاب مناسبی برای شماست.

از ویژگی های اصلی آن میتوان به استفاده از متریال طبیعی در ساختمان سازی ، استفاده از رنگ های زنده و گرم برای روح بخشیدن به فضا، ظروف نفیس سنتی، کاشی کاری، پارچه های گران قیمت و با طرح های خاص، فرش های دست بافت پشمی و ابریشمی، مبلمان منبت کاری شده و غیره اشاره نمود.
در مجموع اگر حس نوستالژیک فضاهای سنتی را دوست دارید، به معاشرت های جمعی و دور هم بودن خانواده اهمیت می دهید، سبک دکوراسیون داخلی ایرانی یکی از معدود سبک هایی است که تمامی این امکانات را برای شما فراهم می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *